Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste logo's voor eten en drinken en hoe je je eigen logo maakt

Gepubliceerd: 11.04.2020
Food and drinks logo Logogenie
 
 
 
Van Chef Boyardee tot Whole Foods, iedereen in de voedsel-, drank- en levensmiddelenbranche heeft een logo nodig. Of het nu een cartoonmascotte is voor kinderen of een woordspeling voor volwassenen, logo's voor eten en drinken kunnen een goede indruk maken, de merkherkenning verbeteren en zelfs mensen een beetje hongerig maken.
 
Maar zelfs als je’meer een “Little Debbie” dan een “Famous Amos,” kunt u nog steeds een top-tier logo dat past bij uw budget. In deze gids analyseren we tien van de beste eet- en drinklogo's en geven we een aantal praktische ontwerptips, zodat u een professioneel eet- en drinklogo kunt maken.
 
10 Beste eten & drinken logo's
 
Wandel door het gangpad van een willekeurige supermarkt en je ziet tientallen unieke logo's — maar sommige zijn beter dan andere. Hieronder verzamelen we tien van de beste logo's voor eten en drinken en leggen we uit wat ze zo geweldig maakt, zodat je weet waar je op moet mikken.
 
 

Whole Foods Market

 
Whole foods-logo
 
 
 
Hoewel het logo van Whole Foods’geen typisch logo is voor de voedsel- en drankenindustrie, is het wel een goed gemaakt logo. De nadruk ligt vooral op de typografie en de uitstraling van de woorden “whole foods.” Het enige beeld is het fruit in de O, maar dat werkt in hun voordeel omdat het daardoor extra aandacht krijgt. In een drukker logo zou het veranderen van de O in een vrucht misschien onopgemerkt blijven, maar hier is het een centraal aandachtspunt. 
 
De kleur groen is geen gebruikelijke keuze voor de voedingsindustrie, maar voor Whole Foods is het een slimme keuze vanwege hun merkidentiteit. Whole Foods wil dat mensen hun merk associëren met concepten als   “natuurlijk,“vers,” en “gezond,” en groen roept al die concepten op.
 
 

Kellogg’s

 
Kellogg's company logo
 
 
Wordmark logo's — logo's die alleen de naam van het bedrijf bevatten — komen meer voor in formele industrieën zoals de juridische of financiële sector omdat ze’s meer ascetisch zijn. Kellogg’s schudt die formaliteit van zich af met hun sprankelende, speelse lettertype; het woord zelf wordt het beeld. 
 
Omdat het enige visuele aspect de letters zijn, heeft Kellogg’s ze met grote zorg ontworpen. Als je goed kijkt, zie je kleine en opzettelijke inconsistenties, zoals de twee L's zijn verschillend van hoogte of de twee G's hebben verschillende toppen. Als je een woordmerklogo ontwerpt, moet je je verdiepen in de letters om ze zo dynamisch mogelijk te maken, anders riskeer je een saai logo. 
 
U zult ook merken dat de kleur, levendig rood, het logo interessant houdt. Het gebruik van opvallende kleuren is een andere deskundige ontwerptruc om woordmerklogo's op te leuken.
 

McCormick 

 
McCormick bedrijfslogo
 
 
 
Beroemd om hun kruiden, kiest McCormick voor een andere aanpak dan andere typische voedingslogo's. Vierkanten, rechte lijnen en serif lettertypes zijn elementen die gebruikt worden in meer serieuze bedrijven en lijken niet op hun plaats voor voedsel, maar McCormick gebruikt ze in haar voordeel.
 
Waarom werkt dit logo eigenlijk? McCormick&rsquo's truc is kleur. Om te beginnen gebruikt McCormick, net als Kellogg’s, een levendig rood om een anders stijf logo leuker te laten lijken. Bovendien onderscheidt de kleur de M en de C in de doos, waardoor meer artistieke visuals mogelijk zijn. 
 
De combinatie van de M en de C is een goed voorbeeld van het belang van creativiteit bij het ontwerpen van logo's. Het combineren van deze letters maakt het logo gedenkwaardiger, maar het toepassen ervan is ingewikkelder dan het lijkt. Zo werd de stijl van de letters met zorg gekozen, zodat de M en de C beide in een rechte lijn konden aansluiten. Zelfs toen ze eenmaal verbonden waren, werden ze gescheiden door een kleine opening voor de leesbaarheid. 
 
 

Dole

 
McCormick company logo
 
 
Bij Dole beginnen we enkele gemeenschappelijke kenmerken van levensmiddelenlogo's te herkennen. De kleur rood, blauwe accenten, en de terugkerende beeldspraak van de zon. 
 
Dole’s logo is zo krachtig omdat het’s eenvoudig is — een ander woordmerklogo, maar opgepept met het centrale beeld van de zon. De stralen van de zon werken als leidende lijnen om je aandacht te trekken, een goede techniek voor logo's. Het centreren rond de O in Dole is de kers op de taart. . 
 
De blauwe onderkant is ook het vermelden waard. Blauw is een nuttige accentkleur voor voedingslogo's omdat het de warme tinten, vooral rood, aardt. Het contrast laat de twee kleuren met elkaar spelen — maar alleen als er een minimale hoeveelheid blauw is. Je wilt niet dat je kleuren met elkaar wedijveren. 
 

Homespun Chili

 
McCormick company logo
 
 
Homespun Chili heeft een extra doel voor hun logo: mensen hun naam laten onthouden. Kleine levensmiddelenbedrijven moeten nog harder hun best doen met hun logo als ze willen dat het net zo herkenbaar wordt als de logo's van de marktleiders. 
 
Homespun Chili baseert zich op algemene trends zoals voedselbeelden en de kleur rood, maar geeft er een nieuwe, eigenzinnige draai aan voor extra memorabiliteit. De wervelingen en lussen behoren tot de meest speelse beelden die je kunt gebruiken, dus dit logo presenteert een onbekend bedrijf als vriendelijk en uitnodigend. 
 
 

Swirl

 
McCormick company logo
 
 
Het logo van Swirl laat zien dat je alternatieve stijlen kunt gebruiken voor voedingslogo's, zelfs minimalisme. Soms loont het om je te onderscheiden, en Swirl’s logo doet precies dat. 
 
Het handhaaft enkele van de voedsel logotrends, maar geeft er een aangepaste draai aan. Bijvoorbeeld, ze hebben een afbeelding van voedsel, maar het is gedaan in een originele stijl. Je zult ook merken dat ze de voorkeur geven aan roze in plaats van rood zoals de andere voedsel logo's. Roze heeft dezelfde aandacht trekkende voordelen als rood, en is net naast de deur op het kleurenwiel. 
 
 

Chiquita

 
Chiquita bedrijfslogo
 
 
Chiquita introduceert het concept van mascottes in onze lijst. “Miss Chiquita,” zoals ze officieel heet, werd voor het eerst getekend door de populaire cartoonist Dik Browne, de maker van de krantenstrips “Hagar the Horrible” en “Hi and Lois,” en gemodelleerd naar de echte zangeres-danseres Carmen Miranda. Haar tropische cultuur vult Chiquita’s vlaggenschipproduct, bananen, aan. 
 
Zie hoe, omdat de Chiquita stickers zo klein zijn, het karakter heel simplistisch is getekend om de zichtbaarheid te vergroten. Dit is een goede les: houd altijd in gedachten waar je logo zal verschijnen wanneer je het ontwerpt. 
 
Een andere interessante tactiek is het gebruik van blauw. Normaal gesproken wordt blauw alleen gebruikt als secundaire kleur of als accent in voedingslogo's, maar Chiquita heeft een truc achter de hand: ze weten dat deze stickers op felgele bananen komen, wat perfect past bij blauw. Als je naar de hele banaan kijkt, is de sticker slechts een klein onderdeel, wat betekent dat het blauw uiteindelijk nog steeds slechts een accentkleur is. 
 
 

Horizon Organic

 
Horizon organic logo
 
 
 
Horizon Organic is gespecialiseerd in zuivelproducten, dus een koe is een goede mascotte. De cartoonstijl maakt het aantrekkelijker voor kinderen, een belangrijke markt voor zuivelproducten en melk in het bijzonder. Ook al zijn zij niet degenen die het kopen, kinderen beïnvloeden toch aankoopbeslissingen. 
 
Net als Whole Foods gebruikt Horizon Organic het logo om hun merk te associëren met begrippen als “healthy” en “natural.” Zij kiezen echter voor een afbeelding van de aarde om hetzelfde doel te bereiken. 
 
 

Earthbound boerderij

 
Earth bound logo
 
 
Earthbound Farm combineert veel van de andere technieken die we’hebben gezien in eerdere logo's: de kleur rood, afbeeldingen van de zon, en groen om gezond en natuurlijk over te komen. Het gebruik van deze trends laat zien dat de ontwerpers van Earthbound Farm deze volgens het boekje hebben gemaakt voor een effectief en efficiënt logo. 
 
 

Betty Crocker

 

Betty cocker-logo

 
 
Aan het roer van een iconisch merk heeft het logo van Betty Crocker tientallen jaren standgehouden met slechts kleine aanpassingen. Deze consistentie doet wonderen voor de merkherkenning, want trouwe klanten hoeven alleen maar te zoeken naar de rode lepel op de doos. 
 
Hoewel de typografie van het Betty Crocker logo een beetje veranderd is, heeft het altijd die handgeschreven stijl behouden, bijna als een handtekening. Dit is een goede keuze om persoonlijk over te komen bij uw klanten, vooral wanneer de bedrijfsnaam een persoonsnaam is. 
 
De rode lepel zelf is on-the-nose. De lepel, in het bijzonder een houten kooklepel, doet denken aan bakken en is de juiste keuze voor de koks die de voorkeur geven aan Betty Crocker producten. En het rood, zoals u nu al weet, past perfect bij de voedselindustrie. 
 
 

Hoe ontwerp je een eigen logo voor eten en drinken: 5 deskundige tips

 
Gebaseerd op wat we hierboven hebben gezien, zijn hier 5 afhaaltips voor het ontwerpen van je eigen voedingslogo. 
 
 

Rood en andere warme kleuren

 
 
Het is geen toeval dat bijna alle beste voedsellogo's rood gebruiken. Deskundige ontwerpers weten dat rood honger veroorzaakt, naar verluidt vanwege de connotaties met bloed. Dat verklaart waarom de meeste grote voedselmerken rood gebruiken, en veel ervan. 
 
Rood past goed bij andere warme kleuren zoals geel of oranje, daarom zie je ze vaak gebruikt worden als accentkleuren. Warme kleuren zijn over het algemeen vrolijker en vriendelijker, wat goed past bij de voedingsindustrie, want eten maakt mensen blij.
 
Roze wordt ook vaak gebruikt in voedingsmiddelen, hoewel niet door elkaar. Roze is een van de beste kleurkeuzes voor snoep en snoep (of ijs, zoals Swirl), wat doet denken aan de jeugd toen die voedingsmiddelen nog belangrijker waren. 
 
 

Verrukkelijk eten in het logo

 
 
Eén van de doelen van een logo is om via visuals direct te communiceren wat je doet. Met dat in gedachten ligt het’s voor de hand om afbeeldingen van voedsel in je logo op te nemen, vooral als ze geïntegreerd zijn in de rest van het logo zoals Whole Foods. 
 
Maar omdat je toch een afbeelding van eten opneemt, kun je het er net zo goed lekker uit laten zien. Eten in uw logo communiceert niet alleen wat u aanbiedt, het verleidt mensen ook om een hapje te nemen. Eten heeft zo'n oer effect op ons, zelfs het zien van een foto ervan is genoeg om ons te laten watertanden. 
 
Natuurlijk staan ook andere symbolen voor voedsel. Gebruiksvoorwerpen zoals vorken of Betty Crocker’s houten lepel staan ook voor de voedselindustrie, net als de planten waaruit fruit en groenten groeien. 
 
Als je je toelegt op gezonde voeding, zoals natuurlijk of biologisch, staan er veel nieuwe iconen voor je open. De zon is een populaire omdat die staat voor groei, gezondheid en geluk.  
 
 

Culturele referenties voor keukentypes

 
 
Veel levensmiddelen zijn nauw verbonden met geografie en cultuur. Soms is het waar het voedsel zelf vandaan komt, soms is het een cultuur die het voedsel intensief gebruikt in hun keuken. Dat soort cerebrale associaties zijn goudmijnen voor logo ontwerp omdat ze snelkoppelingen zijn naar communicatie. 
 
Als het voedsel dat je verkoopt culturele banden heeft, ga daar dan op in (met respect, natuurlijk). Miss Chiquita is een goed voorbeeld, want haar jurk doet denken aan de tropen waar de bananen vandaan komen. Je ziet deze techniek veel bij restaurants die zich richten op een bepaald type keuken, bijvoorbeeld suikerschedels die gebruikt worden voor de Mexicaanse keuken. 
 
 

Mascottes

 
 
We hebben allemaal onze eigen favoriete mascottes voor ontbijtgranen, toch? Mascottes kunnen een comfortabel thuis vinden in de voedselindustrie, die naar verhouding speelser is dan andere industrieën
 
Mascottes zijn zeker aantrekkelijker voor jongere markten, die zoals gezegd nog steeds invloed hebben op aankoopbeslissingen. Als u aan kinderen verkoopt, is een antropomorfe cartoonmascotte een veilige keuze.
 
Voor volwassenen kunnen meer realistische voedselmascottes in logo's een merk menselijker maken, waardoor het meer lijkt op een persoonlijke vriend dan op een gezichtsloos bedrijf. Denk aan Betty Crocker of Tante Jemima — mensen praten over deze bedrijven alsof het levende, ademende mensen zijn. 
 
 

Cirkels en krommen

 
 
Tot slot, omdat de voedingsindustrie meer upbeat en positief neigt, heeft zij baat bij ronde en gebogen vormen. In termen van esthetiek doen curven het oog bewegen of “dansen,” terwijl rechte lijnen meer rigide en verstikkend zijn. Zeker, rechte lijnen werken goed als je stabiliteit of bekwaamheid demonstreert, maar voor de voedingsindustrie gaat het meer om “having a good time.” 
 
In logo's worden meestal cirkels gebruikt om het logo in te kaderen, zoals bij Whole Foods en Chiquita (en Betty Crocker, tot op zekere hoogte). Cirkels zijn perfect als je een traditioneel logo wilt, maar niet als je iets moderners of onorthodoxers wilt. 
 
Als u wilt breken met het peloton, kunt u nog steeds overwegend rondingen gebruiken in de visuals die u gebruikt, of het nu gaat om afbeeldingen zoals Horizon Organic, of de typografie van uw letters zoals Swirl. Je kunt zelfs hoeken “verzachten” door ze af te ronden, een goede ontwerptechniek als je een imposant logo wat vriendelijker wilt maken. 
Logogenie's food-logo maker
 

Hoe maak je een logo voor eten en drinken

 
 
Nu u een idee hebt van wat er komt kijken bij een effectief logo voor eten en drinken, is de vraag: hoe maakt u er een? Je hebt twee mogelijkheden: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken. 
 
 

Een ontwerper inhuren

 
 
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer u een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koopt u zowel hun expertise als hun tijd. 
 
Het probleem is dat geen enkele geschoolde ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers rekenen honderden of zelfs duizenden dollars voor logo ontwerp. 
 
Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloven, en er zijn tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze werden opgelicht. De industriestandaard voor een logo ontwerp is rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk om achterdochtig te zijn. 
 
Meer nog, zelfs als je het geld ervoor hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief vakgebied, dus er zijn talloze artistieke stijlen waaruit u kunt kiezen. U moet er zeker van zijn dat u een ontwerper vindt die zowel uw visie begrijpt als deze tot leven kan brengen, maar dat kan tijd kosten. 
 
 

Ontwerp zelf een logo

 
 
Als je geen geld in je budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl u in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo-ontwerp tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk draait het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. 
 
 
We’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme zal dan de top keuzes voor uw industrie genereren. 
 
Logogenie's food-logo maker
 

Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. Je kunt elk sjabloon aanpassen hoe je wilt, en je keuzes personaliseren voor: 

 
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en beeldformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 
 
 
 
Met een DIY logo maker zoals logogenie, kunt u een professioneel logo maken in slechts enkele minuten. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de template-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je vooraf wat basiskennis opdoet over grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 
 
 
 
 

Bekijk onze andere artikelen

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

Een slimme marketingstrategie is cruciaal, zelfs voor een bouwbedrijf. Een marketingstrategie helpt u niet alleen om klanten te werven; het kan veel van uw bedrijfsproblemen oplossen.   Een succesvolle marketingstrategie stelt u in staat om duidelijkheid te krijgen over uw doel; het zal het team in staat stellen om zich te concentreren op dat doel en de coördinatie gemakkelijker maken. Bovendien zal het u...

Lees meer
Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Het valt niet te ontkennen. De afmetingen van onze schermen krimpen en mobiele apparaten nemen in hoog tempo de wereldmarkt over. Het wijdverbreide gebruik van smartphones en tablets heeft waardevolle nieuwe marketingkanalen gecreëerd. Maar het is duidelijker dan ooit dat een one size fits all benadering van mobiel logo-ontwerp niet langer volstaat in de digitale advertentieruimte. Responsieve logo's lossen deze ...

Lees meer
Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Wanneer je met afbeeldingen werkt, werk je waarschijnlijk op een bepaald moment in Photoshop. Adobe Photoshop is misschien wel de bekendste, populairste grafische ontwerpsoftware ter wereld en als zodanig is het al tientallen jaren toonaangevend in de industrie. Dat betekent niet dat het makkelijk te leren is. Of dat het intuïtief werkt. Veel ontwerpers lopen tegen problemen aan als ze met Photoshop leren werken....

Lees meer
Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Ongeacht uw branche is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. De concurrentie is immers harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet te verplaatsen. Ondernemers van nu moeten hun spel verbeteren en meer moeite doen om hun online aanwezigheid op te bouwen, onder meer met messaging-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp for Bus...

Lees meer

Genereer nu een AI-gegenereerd logo

U moet uw bedrijfsnaam invoeren
x