Zorgverleners bestuderen jarenlang de kleinste details en fijne kneepjes van het menselijk lichaam — hadden ze maar dat soort expertise met logo ontwerp! Huisartsen, specialisten zoals hart- en oogartsen, en medische bedrijven zoals laboratoria of apotheken hebben net als ieder ander bedrijf een logo nodig. En wie net begint, moet dat logo misschien zelf ontwerpen.
Als u’geïnteresseerd bent in het zelf ontwerpen van een gezondheidslogo, maar niet weet hoe, dan hebben we deze gids speciaal voor u geschreven. Eerst bekijken we 10 van de beste gezondheidslogo's, opgesplitst per vakgebied of specialisatie, zodat u kunt zien hoe de meest effectieve ontwerptechnieken van de gezondheidszorg eruitzien. Daarna duiken we in specifieke technieken die ook jij kunt toepassen — zelfs als je nog nooit een logo hebt ontworpen!
1. Beste arts en privépraktijk logo
Om te beginnen zien we dat deze artsengroep een paar veelvoorkomende trends in gezondheidslogo's gebruikt: het medische kruis en het gebruik van blauwachtige kleuren.
Voor gezondheidslogo's is beeldmateriaal essentieel — je hebt iets in je logo nodig om aan te geven wat je doet, in dit geval is dat het medische kruis. De kleur blauw is meer een keuze voor comfort; het is een vriendelijke en uitnodigende kleur, die de angst om naar de dokter te gaan enigszins wegneemt.
De TotalCare artsengroep gebruikt ook een cirkel als parallel aan hun naam (de oneindige cirkelvorm staat voor totaliteit). Het gebruik van rondingen, afgeronde hoeken en de schreefloze typografie dragen ook bij aan de geruststellende en vriendelijke toon waar ze voor gaan.
2. Beste cardiologie- en hartlogo's
Cardiologen en hartartsen gebruiken vaak dezelfde trends voor hun gezondheidslogo's. Je ziet de hartvorm veel — geen echte hartvorm, maar de cartoonvorm. Ook is het’s gebruikelijk om de kleur rood te gebruiken, die zowel de rode kleur van het hartorgaan symboliseert, als de urgentie en het belang van hartgezondheid aangeeft.
In bovenstaand logo is ook een hartmonitor (EKG) lijn verwerkt. Hoewel de scherpe pieken ingaan tegen de andere rustgevende visuals, is het voor cardiologie’een duidelijk signaal over wat voor soort bedrijf je bent.
3. Beste Optische en Ooggezondheidslogo
Optometristen, opticiens en oogartsen gebruiken vaak afbeeldingen van ogen — een populair logo icoon voor elke industrie. Het oog past goed bij logo's vanwege de herhaling van cirkels en rondingen, die zoals gezegd meer rustgevende en vriendelijke ontwerpen creëren.
McKeons in het bijzonder gebruikt hun ooglogo goed. Ze vergroten de rustgevende rondingen door extra's toe te voegen, en ze schilderen het hele beeld in blauwe tinten, een kleur bij uitstek voor medische industrieën.
4. Best Ear, Nose & Throat; Health Logo
Ear, nose & throat doctors have extra challenges when it comes to logos; it’s not easy to deal with those parts of the body lightly. Het KNO-bedrijf Essential vond echter een goede manier — de handgetekende lussen in de relevante gebieden geven ze een luchtiger uitstraling, terwijl ze tegelijkertijd hun specialiteit benadrukken.
Voor een extra effect geven ze schaduw in de relevante gebieden van het doorsnedegezicht in hun logo. Dit verduidelijkt welk type geneeskunde ze beoefenen, voor het geval de lussen alleen al niet duidelijk waren.
5. Best Dental Logo
Tandheelkunde en tandheelkundige bedrijven gebruiken bijna altijd afbeeldingen van een tand in hun logo's; het’s een expliciet teken van wat hun bedrijf doet. De sleutel tot het ontwerpen van een tandheelkundig logo is dus dat het zich onderscheidt van alle andere tandheelkundige logo's. Dat betekent meestal dat je iets creatiefs moet doen. Meestal betekent dit iets creatiefs en origineels doen met de tandvorm — zoals hoe het Observatorium een dynamisch visueel patroon en onconventionele kleuren gebruikt.
Het is het vermelden waard dat de rechte lijnen en rechthoekige patronen niet typisch zijn voor andere gezondheidslogo's. De ontwerper koos een artistieke stijl die niet gebruikelijk is in de gezondheidsindustrie als middel om zich te onderscheiden — en het werkt!
6. Beste Laboratorium Logo
Medische laboratoria, met name laboratoria die zich bezighouden met DNA, gebruiken vaak afbeeldingen van microscopen of DNA-strengen in hun logo. Net als bij tandheelkundige bedrijven is het de kunst om het te laten opvallen door iets nieuws te doen. Neem Trend, dat de vorm van een DNA-streng in zijn naam verwerkt (let op het meesterlijke gebruik van schaduw om de letter E te creëren).
Dit specifieke laboratorium gaat voor een edgier look dan de meeste andere gezondheidsbedrijven. Hun gebruik van de kleur zwart, scherpe puntige randen en inconsequent hoofdlettergebruik werkt voor hun specifieke merk, maar zou misstaan in meer traditionele gezondheidslogo's.
7. Beste Fysiotherapie Logo
Als medisch vakgebied dat veel te maken heeft met beweging en mobilisatie, maakt fysiotherapie, oftewel fysische therapie, veel gebruik van lichaamsbeelden in hun logo's. Onze favoriet is het logo voor Equilibria, dat lichaamsbeelden, kalmerende curven, een cool kleurenschema en originaliteit combineert. Het resultaat is een logo dat’s niet alleen esthetisch aangenaam is om naar te kijken, maar ook duidelijk aangeeft wat voor soort medische praktijk ze doen.
8. Beste Psychologie Logo
De psychologie zelf is abstract, dus het is praktisch onmogelijk om een logo te ontwerpen dat onmiddellijk “psychologie communiceert.” De meeste psychologen omarmen juist het abstracte — hun logo's zijn over het algemeen artistieker en experimenteler dan de formulematige logo's op gebieden als tandheelkunde.
Het logo van Dana Moriarty, bijvoorbeeld, lijkt niet op een modern kunstwerk. Vooral de asymmetrie en het kleurgebruik zouden misplaatst zijn in andere gezondheidslogo's, maar voor psychologie is het perfect. Toch blijven de meeste kleuren, ondanks het scala aan kleuren, in het “cool” spectrum, in overeenstemming met de normen van andere gezondheidslogo's.
9. Beste Medische Cannabis Logo's
De nieuwste aanwinst op medisch gebied is cannabis, dat in de meeste landen pas onlangs is gelegaliseerd (of helemaal niet in andere landen). Medische cannabislogo's volgen meestal de traditionele technieken van andere gezondheidslogo's — ze moeten hun industrie nog normaliseren in de ogen van veel klanten, dus doen ze dit meestal volgens het boekje om de gemoederen niet te verhitten.
Er zijn echter enkele opmerkelijke uitzonderingen. Zo wordt de kleur groen veel gebruikt in logo's voor medicinale cannabis, een kleur die al lang wordt geassocieerd met marihuana (om voor de hand liggende redenen). Je ziet ook vaak de convergentie van medische beelden met marihuana beelden, zoals het cannabisblad/stethoscoop hybride in het logo hierboven.
10. Beste Apotheek Logo
Farmaceuten volgen grotendeels dezelfde best practices als andere gezondheidslogo's, hoewel ze andere iconen en emblemen hebben dan andere medische gebieden. De meest voorkomende is de vijzel en stamper, een klassiek symbool voor het maken van medicijnen met wortels in de verre menselijke geschiedenis. (Pillen zijn ook normaal, maar niet zo populair; pillen kunnen voor sommige klanten een negatieve connotatie hebben).
Als je de populaire iconen zoals vijzel en stamper gaat gebruiken, is het zaak je te onderscheiden. Canadian Valley apotheek gebruikt een unieke minimalistische stijl voor hun logo, die eenvoudig genoeg is om te begrijpen wat ze doen, maar interessant genoeg om te onthouden.
3 deskundige tips voor het ontwerpen van uw gezondheidslogo
Wilt u weten hoe u uw eigen gezondheidslogo ontwerpt? Hier zijn drie deskundige ontwerptips specifiek voor logo's met betrekking tot medische gebieden.
1. Gebruik beeldmateriaal om je specialisatie te tonen
Eén van de voordelen van een goed logo (in welke branche dan ook) is gemakkelijke communicatie. Als je een nieuw bedrijf of merk bent, wil je dat iedereen weet wie je bent en wat je doet — en omdat mensen visuele wezens zijn, is laten zien altijd effectiever dan vertellen. Logo's zijn daarvoor ideaal omdat ze in een fractie van een seconde kunnen laten zien wat voor bedrijf u bent, zelfs van een afstand, zonder dat er woorden of uitleg nodig zijn.
Dat geldt dubbel voor medische beroepen — zelfs als u het voor hen uitspreekt, zullen sommige mensen het verschil niet weten tussen een podoloog en een kinderarts. Dus de meest efficiënte manier om je specialisatie te communiceren is door gebruik te maken van samenhangende beeldspraak: een voet voor een podoloog, een kind voor een kinderarts, enzovoort.
Als je kijkt naar de beste gezondheidslogo's hierboven, zie je dat de meeste van hen beeldspraak gebruiken die gerelateerd is aan hun vakgebied. Zelfs huisartsen kunnen algemene symbolen gebruiken: het medische kruis is een populaire, evenals de stethoscoop. Probeer voor uw logo een afbeelding te gebruiken die mensen precies vertelt wat u doet, zonder een woord te zeggen.
2. Rustgevende vormen
Niemand gaat graag naar de dokter. Het wordt vaak geassocieerd met pijn en kwalen, en zelfs als je alleen maar iemand bezoekt die ziek is, blijft er een negatieve connotatie. De beste medische merken zijn zich hiervan bewust en nemen zo veel mogelijk maatregelen om de stress rond hun diensten te verlichten.
Dat strekt zich uit tot in het logo, waarbij medische merken de juiste grafische ontwerpkeuzes gebruiken om te beïnvloeden hoe mensen hen waarnemen. Verschillende vormen hebben verschillende emotionele connotaties, zo zijn rondingen vriendelijk en speels, terwijl rechte, hoekige rechthoeken formeler en tegendraads zijn.
Health logo design geeft de voorkeur aan zachte en kalmerende vormen om patiënten te helpen ontspannen. U hoeft geen professionele ontwerper te zijn om te weten welke vormen wat communiceren — lees gewoon onze gids voor het gebruik van vormen in logo ontwerp, en zie welke visuals het beste bij uw merkpersoonlijkheid passen.
3. Blijf bij de standaardkleuren
Zoals vormen hun eigen subtiele emotionele connotaties hebben, zo hebben kleuren dat ook. De meeste grafische ontwerpers hebben kleurentheorie gestudeerd, zodat ze weten welke kleuren ze moeten gebruiken om de juiste stemming te creëren. Daarom zijn merkkleuren zo belangrijk: ze beïnvloeden de manier waarop mensen je waarnemen. Ten eerste wil je je patiënten proberen te ontspannen, dezelfde redenering achter het gebruik van kalmerende vormen. Daarom zie je veel blauw; de vriendelijkste kleur, blauw helpt het vertrouwen van mensen te winnen en is rustgevender.
Maar in de medische sector wil je ook effectief en professioneel overkomen — soms vraag je mensen immers hun leven in jouw handen te leggen. Daarom wordt wit vaak geassocieerd met medische merken — wit is de kleur van steriliteit en reinheid, maar ook van deugdzaamheid en moreel goed. Zie het zo: hoe zou je het vinden om een zwart geschilderd ziekenhuis binnen te gaan? Rood is de kleur van urgentie en vitaliteit — passend bij de medische industrie, maar helpt mensen niet bepaald tot rust te komen. Daarom mag rood in gezondheidslogo's alleen onder bepaalde omstandigheden worden gebruikt, zoals op gebieden waar veel op het spel staat, zoals cardiologie.
Als u wilt afwijken van de gebruikelijke kleuren zoals blauw, wit en rood, stellen wij voor om koele kleuren te gebruiken: blauw, paars en sommige groenen. Koele kleuren zijn rustgevender dan warme kleuren als rood, geel en oranje, dus ze helpen uw patiënten om u als een rustgevender merk te zien, wat de spanning van een doktersbezoek wegneemt.
Hoe ontwerp je een gezondheidslogo?
Nu u een idee hebt van wat er bij een effectief gezondheidslogo komt kijken, is de vraag: hoe maakt u er een? In wezen heeft u twee opties: iemand inhuren om het voor u te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken.
Een ontwerper inhuren
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer je een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koop je hun expertise net zo goed als hun tijd.
Het probleem is dat geen enkele ervaren ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers vragen honderden of zelfs duizenden dollars voor het ontwerpen van een logo.
Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie wat betreft het leveren van wat ze beloven, en er’s tonnen ex-Fiverr gebruikers die zich opgelicht voelden. De industriestandaard voor een logo-ontwerp ligt rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk dat je wantrouwig bent.
Meer nog, zelfs als je het geld hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper voor je te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief gebied, dus er zijn ontelbare artistieke stijlen om uit te kiezen. U moet een ontwerper vinden die uw visie begrijpt en in staat is deze tot leven te brengen, maar dat kan tijd kosten.
Ontwerp zelf een logo
Als je geen geld in je budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. In het verleden had je misschien beperkte opties, maar tegenwoordig is de technologie zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo-ontwerp tool zoals logogenie.
In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. Je hoeft je penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — je hebt zelfs geen vaste handen nodig.
Logogenie en andere online ontwerptools gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu.
We’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme zal dan de top keuzes voor uw industrie genereren.
Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen hoe u wilt, en uw keuzes personaliseren voor:
Hoofdafbeeldingen
Bedrijfsnaam en slogan
Font en typografie
Kleurenschema's
Tekst- en afbeeldingsformaten
Plaatsing van tekst en afbeeldingen
Nieuwe pictogrammen toevoegen
Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer.
Als je meer geavanceerde technieken wilt gebruiken, hebben we een snelle beginners’s gids voor het gebruik van Logogenie geschreven. Hierin worden alle nuances van de Logogenie-interface uitgelegd, inclusief hoe je individuele aspecten van de basisafbeelding kunt bewerken, bepaalde kleuren kunt veranderen maar andere niet, en je typografie kunt perfectioneren.
Met een DIY-logo maker zoals Logogenie kun je in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als je klaar bent, kun je alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee je je logo voor altijd hebt.
Hoewel de sjabloon-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je je eerst verdiept in de basisprincipes van grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers.