Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste onderwijs- en schoollogo's en hoe je je eigen logo maakt

Gepubliceerd: 28.03.2020

Beste onderwijslogo


Hoewel we geneigd zijn de onderwijsindustrie hoog aan te slaan vanwege haar altruïstische doelstellingen, staan scholen en onderwijsbedrijven niet boven het beïnvloeden van hun reputatie met branding. De waarheid is dat educatieve branding net zo goed een academische traditie is als late cramsessies. De meeste scholen hebben immers al mascottes, slogans en herkenbare kleurstellingen. Alles wat ze nodig hebben is een geweldig logo om het allemaal samen te binden. 

Gelukkig hoef je geen Ivy league te zijn om een logo van wereldklasse te ontwerpen. Zelfs als u een lokale kleuterschool, een centrum voor volwassenenonderwijs of misschien een educatieve startup bent, u kunt nog steeds een logo maken dat zowel communiceert wat u doet als mensen enthousiast maakt over het inschrijven, kopen of leren van u. 

In deze gids behandelen we de beste onderwijs- en schoollogo's, en leggen we uit wat ze het beste maakt met tips die je zelf kunt toepassen. We’ll ook uitleggen hoe je een A+ logo op uw eigen zonder enig ontwerp ervaring, en bespaar honderden dollars doen!  

 

10 beste onderwijs- en schoollogo's


Van miljard-dollar universiteiten tot kleinschalige leerwerkplaatsen voor volwassenen, deze lijst behandelt enkele van de meest effectieve logo's voor scholen en onderwijsbedrijven — en wat ze doen dat ze zo effectief maakt. 


1. Notre Dame College

Notre dame onderwijs-logo

Het Notre Dame-logo is niet alleen een van de beroemdste onderwijslogo's, het is ook een van de beroemdste logo's in het algemeen. Hoewel dit niet hun officiële wapen is, noch hun “Fighting Irish” mascotte, is dit beroemde ND nog steeds het meest voorkomende en herkenbare embleem van de school. 

In logo ontwerp, emblemen die initialen gebruiken — meestal met elkaar verbonden — worden genoemd “monogrammen.” Deze stijl is meer verfijnd dan picturale logo's, vooral wanneer het gebruik van een serif lettertype zoals Notre Dame doet. Tegelijkertijd bieden monogrammen nog steeds ruimte voor creativiteit en leuke ontwerpen, waardoor ze een goede middenweg vormen tussen casual en professioneel. 

Een van de belangrijkste aspecten van het Notre Dame monogram is dat het de primaire en secundaire kleuren afwisselt — soms is het goud met een blauwe omlijning, soms is het blauw met een gouden omlijning. Het gebruikt echter altijd het officiële blauw en goud van de school, omdat kleurconsistentie cruciaal is voor het merk. Dit ontwerp met twee variaties opent veel deuren voor plaatsing, waarbij ze kunnen kiezen welke kleur het beste bij de locatie past. 
 

2. Peak Education

Peak education-logo
 
Doorgaand naar meer lokale bedrijven, Peak Education is een bijlesbureau voor middelbare scholen met peak branding. 
 
Om te beginnen is de berg verwerkt in hun P-lettermerk, een perfect voorbeeld van het gebruik van geassocieerde beeldspraak, in dit geval een berg om “peak.” aan te duiden Dit soort visuele woordspelingen is ideaal voor naamsbekendheid en helpt mensen uw merk te onthouden lang nadat ze uw logo hebben gezien. 
 
De berg zelf is ook goed ontworpen. Hij is nogal simplistisch, slechts een in tweeën gedeelde driehoek, maar het kleurgebruik en de manier waarop hij aansluit op de stam van de P maken hem interessant, een genot om naar te kijken. Ook het gebruik van kleurverloop voegt extra aandacht toe, en die specifieke kleur paars speelt goed met het diepe blauw. 
 
Als laatste is de letter A in de naam felroze, opnieuw een geweldig kleurgebruik. Het past niet alleen goed bij het diepe blauw en paars, maar het maakt het hele logo dynamischer, en dus beter te onthouden. 
 


3. Origin Code Academy 

Origin code academy logo

Net zoals Peak Education een berg gebruikt in hun logo, gebruikt Origin Code Academy ook geassocieerde beelden — maar ze brengen het naar het volgende niveau. 
 
Voor gespecialiseerde scholen en onderwijsbedrijven is het’s essentieel om te communiceren wat die specialisatie is op het moment dat de kijker naar uw logo kijkt. Aspirant-coders — degenen die geïnteresseerd zijn in een coderingsschool — zullen de coderingstags < en > in het logo herkennen, een duidelijke aanwijzing om hen te verleiden en te betrekken. 
 
Maar dwingen in visuele signalen is’niet genoeg voor een goed logo. Origin Code Academy doet dit slim door de beeldtaal te combineren met een ander academisch icoon, de afstudeercape. Dit communiceert de noodzakelijke informatie, dat dit een school voor programmeurs is, maar doet dat op een leuke manier die de kijker zich waarschijnlijk zal herinneren de volgende keer dat ze wensen dat ze coderen kennen. 
 

4. Duolingo

Duolingo logo
 
In de marge van de onderwijssector hebben taalleer-apps zich een plaats veroverd onder zowel serieuze als casual taalleerders. De belangrijkste en een van de oudste is Duolingo, met zijn groene uil-mascotte die zo populair was dat hij een tijdlang een trendy meme was.
 
Duolingo moet de grens bewandelen tussen onderwijs en technologie, maar hun zorgvuldig ontworpen uilenlogo slaagt daar met vlag en wimpel in. Wat de technologie betreft, blijft de “flat design” stijl actueel bij de concurrerende apps, terwijl het gebruik van het intellectuele symbool van de uil voldoet aan het onderwijsaspect. 
 
Let op de felle kleuren en de grote ogen van de vogel, die beide jongere en meer zorgeloze gebruikers aanspreken. Dit neemt de ernst van het leren van een nieuwe taal wat weg, en trekt gamers en gelegenheidsleerders aan, twee van Duolingo’s topmarkten. 
 

5. De Smith School 

Het logo van de Smithschool
 
De Smith School is een kleine particuliere school in New York, ver verwijderd van de grote budgetten van internationale universiteiten of wereldwijde apps. Maar dat weerhoudt hen er niet van om een logo van wereldklasse te hebben. 
 
Het logo demonstreert ten eerste het effect van cirkels en curves in grafisch ontwerp. Cirkels zijn esthetisch gezien speelser en uitnodigender dan rechte lijnen, zodat cirkelvormige logo's warmer en vriendelijker overkomen. De zachte pastelkleuren versterken dit effect en wekken de indruk dat deze school zacht en kalm is.
 
Maar die cirkels creëren ook betekenisvolle vormen in de zonsopgang en het blad. Deze natuurlijke elementen maken de school ook toegankelijker, en roepen associaties op van “een nieuwe dag” en persoonlijke groei door plantengroei. 
 

6. Baton Rouge International School 

Baton rouge international school logo
 
Een ander uitstekend gebruik van bijbehorende beeldspraak, de Baton Rouge International School heeft een wereldbol-achtige vorm om hun wereldse aspiraties als internationale school uit te drukken. Het logo heeft ook een beetje breinbrekende visuele effecten met de manier waarop de lintachtige strengen met elkaar verbonden zijn, waardoor het leuk is om naar te kijken. 
 
Het kleurgebruik is ook het vermelden waard, want ze omvatten een assortiment felle kleuren (goed voor kinderen), maar het ontwerp concentreert zich rond lichtblauw, een populaire keuze voor branding omdat het vertrouwen wekt. Maar uit angst om er saai uit te zien, voegen ze ook een mooie glans toe aan de graphics, die diepte toevoegt aan de wereldbol-achtige vorm. 
 
Het is ook vermeldenswaard dat ze de woorden “Baton Rouge” hebben vervaagd om meer nadruk te leggen op de donkere “International School” tekst. Dit is een favoriete techniek van grafische ontwerpers om bepaalde woorden meer belang te geven dan andere. 
 

7. Van klanken naar spelling 

Van klanken naar spelling logo
 
From Sounds to Spelling is een andere gespecialiseerde school, deze richt zich op fonetiek en lezen (slim opgenomen in het logo zodat nieuwe kijkers weten waar het over gaat). 
 
Deze school gebruikt een paar van de succesvolle thema's voor educatieve logo's, zoals boombeelden, kinderen en heldere kleuren. In feite is hun kleurgebruik bijzonder opmerkelijk, met twee verschillende tinten groen voor meer visuele stimulatie, maar verankerd met een donker grijs/licht zwart. 
 
Het beste werkt echter de beeldspraak. Letters gebruiken als bladeren aan de boom is misschien abstract of experimenteel, maar het is een risico dat loont. In combinatie met de kinderen die eronder spelen, is het duidelijk dat deze school kinderen helpt bij het aanleren van leesvaardigheden en, te oordelen naar de kinderen in het logo, zijn ze er veel gelukkiger door.
 

8. Trainingen voor gevorderden 

Beste onderwijslogo
 
Hier’s een andere gespecialiseerde school die hun onderwerp in het logo verwerkt. Advanced training is een educatieve bron voor aspirant-massagetherapeuten (zij hebben ook onderwijs nodig!) en biedt in-person, online en tweedehands cursussen. 
 
Niet alleen verwerken ze massage in hun logo door de handafbeelding, ook de artistieke stijl is meesterlijk vormgegeven. We zeiden hierboven al dat krommingen de neiging hebben om kijkers naar binnen te trekken; de spiraal voert dit effect tot het uiterste met bijna hypnotiserende beelden. 
 
Maar het beeld zelf is samengesteld uit kleine cirkels, wat de speelsheid en vriendelijkheid alleen maar ten goede komt. De warme kleuren (geel en oranje) versterken het effect, en het eindproduct heeft een krachtige invloed die wordt versterkt door overlappende ontwerpelementen. 
 

9. De Outdoor 

Beste onderwijslogo
 
Kleuren zijn belangrijk voor onderwijslogo's, en die gericht op jongere leerlingen hebben baat bij een grote verscheidenheid. The Outdoor begrijpt dit goed met hun regenboog aan bladeren, die terugkomt in de veelkleurige typografie onderaan. 
 
Dit logo lijkt opvallend veel op dat van From Sounds to Spelling hierboven, en met reden. Beide maken gebruik van de beste praktijken voor educatieve logo's, zoals boombeelden en kinderen, en beide verankeren de heldere kleuren met een donker silhouet. 
 
Het grote verschil zijn de kleuren, waar The Outdoor goed mee omgaat. De diverse kleuren van de boom zijn meer dan alleen een leuk visueel — ze maken de dienst leuker, een groot verkoopargument voor zowel kinderen als hun ouders. Door kleuren toe te voegen aan de silhouetten van de kinderen, de cape en de strik, vestigt het logo de aandacht op hen in plaats van ze naar de achtergrond te laten verdwijnen. 
 

10. Universiteit van Texas 

Beste onderwijslogo
 
Het logo van de Universiteit van Texas mag dan eenvoudig zijn, maar die eenvoud is een van zijn sterkste punten. 
 
De langhoornige koe is een passende mascotte voor de sportteams van de universiteit, de Longhorns. Door te spelen met connotaties met cowboys en veekuddes, speelt de keuze van een koeienlogo in op de Texaanse cultuur, wat natuurlijk een grote aantrekkingskracht heeft op Texaanse sollicitanten. 
 
Sommigen zullen zeggen dat het gebruik van één kleur flauw is, maar aangezien het de dominante schoolkleur is, is het een slimme keuze. Vooral voor scholen die nauw verbonden zijn met sport, is het verzamelen van studenten en alumni essentieel — prioriteit geven aan een enkele kleur helpt hun basis te verenigen, bijvoorbeeld door hen iets te geven om hun steun te tonen.
 


Hoe ontwerp je je eigen onderwijs- of schoollogo: 6 deskundige tips

 
Wat moet je meenemen van de 10 beste onderwijs- en schoollogo's hierboven? Welk  advies kun je gebruiken bij het ontwerpen van je eigen logo? Volg deze 6 tips hieronder, aanbevolen door ontwerpexperts. 
 
Felle kleuren voor kinderen, gedempte kleuren voor volwassenen
 
Beste onderwijslogo
 
Als uw doelgroep kinderen zijn, maakt het gebruik van een regenboog van felle kleuren uw school (of dienst) leuker. Plezier is vaak de hoogste prioriteit voor jonge kinderen, maar het is ook aantrekkelijk voor hun ouders/voogden, die willen dat hun kinderen plezier hebben terwijl ze leren. Daarom hebben schoollogo's die gericht zijn op jongere kinderen vaak felle en pastelkleuren, en veel daarvan. 
 
Hoe ouder de leerling, hoe minder aantrekkelijk “fun” is in een school. Als je je richt op volwassenen, zullen zij meer belang hechten aan kwaliteit, betrouwbaarheid en bekwaamheid, die allemaal beter vertegenwoordigd worden door meer gedempte en donkere kleuren.
 
Daarom moet u uw kleurenschema altijd afstemmen op uw doelgroep. Warme kleuren (rood, oranje, geel) in felle tinten werken het beste om jongere studenten aan te trekken, terwijl koude kleuren (lichtblauw, donkerblauw, paars) het beste zijn voor oudere studenten. Evenzo geven kinderen de voorkeur aan veel verschillende kleuren, terwijl volwassenen reageren op eenvoudiger een- of tweekleurige logo's. 
 

Shields and Crests Seem More Authentic

 
Academische instellingen, met name hogescholen, hebben een lange en rijke geschiedenis — sommige daarvan, zoals Harvard University, zijn ouder dan de VS zelf! Geschiedenis en traditie kunnen waardevolle verkoopargumenten zijn voor sommige doelmarkten, zoals diegenen die authenticiteit en betrouwbaarheid boven alles stellen. 
 
Hoewel uw school of bedrijf waarschijnlijk’niet in de Middeleeuwen bestond, kunt u toch die thema's en iconografie lenen om uw merk een meer “traditioneel” gevoel te geven. Voor scholen is het schildwapen de beste optie, omdat die stammen uit een tijd dat logo's nog schildwapens waren. 
 
Voel je vrij om er ook plezier mee te hebben. Terwijl echte schildwapens beelden gebruiken zoals zwaarden of laurierbladeren, kun je de jouwe “updaten” met modernere insluitsels, of zelfs domme cartoonaspecten gewoon voor de grap. 
 

Intellectuele beeldspraak

 
Zoals we hierboven al aangaven, is geassocieerd beeldmateriaal een hoofdbestanddeel van de meeste toponderwijslogo's. Het doel is om direct te communiceren wat uw bedrijf doet, zodat mensen die uw logo slechts een seconde zien toch weten wie u bent en wat u doet. Daarvoor is het gebruik van visuals effectiever dan woorden — 1000 keer effectiever, zoals het adagium luidt. 
 
Je kunt duidelijker communiceren als je de gebruikelijke iconen gebruikt die geassocieerd worden met onderwijs, scholen of intellectualisme in het algemeen. Hoewel deze variëren in verschillende culturen en regio's, zijn enkele van de meest voorkomende intellectuele beelden: 
 
- Boeken
- Schrijfmateriaal
- Uilen
- Afstudeerhoeden
- Potloden
- ?Microscopen
 
Het idee is dat als mensen een uil of een boek in je logo zien, ze automatisch denken dat het iets met onderwijs te maken heeft. Die fractie van een seconde van herkenning verslaat alle woorden die je toevoegt om het te verduidelijken, dus kies je beeldmateriaal wijs. 
 

Boombeelden voor groei

 
Een ander veelgebruikt beeld voor onderwijslogo's zijn bomen — niet omdat ze symbool staan voor leren, maar omdat ze groei symboliseren. 
 
Boombeeldspraak is iets omwegender, maar net zo krachtig. Groei is de kern van alle onderwijs; leerlingen beginnen met weinig te weten en eindigen met veel te weten. In plaats van dat in woorden uit te drukken, is het gebruik van boombeelden een meer poëtische en onbewuste manier om hetzelfde punt uit te drukken. 
 
Er is ook het bijkomende voordeel dat kinderen rond bomen spelen, een andere nuttige associatie. Zoals twee van de beste onderwijslogo's hierboven laten zien, is het’s gemakkelijk om een sentimentele scène te creëren rond een afbeelding van een boom, om nog maar te zwijgen van de artistieke mogelijkheden zoals The Outdoor’s creatieve regenboogbladeren.  
 

Sportmascottes

 
Sport branding is een wereld apart van education branding, maar voor sommige scholen zijn de twee één en dezelfde. Als uw onderwijsbedrijf een sportteam heeft dat’s integraal deel uitmaakt van uw identiteit, moet u misschien een strak koord bewandelen met uw branding. 
 
De beste middenweg is om een mascotte bij je sportteam te gebruiken die aan beide behoeften voldoet. Het Longhorn logo van de Universiteit van Texas is een goed voorbeeld. Aan de ene kant vertegenwoordigt de koe direct hun team, genaamd de Longhorns, en de esthetiek van de lange horens zelf past bij agressieve sport branding. 
 
Maar tegelijkertijd is het logo niet zo agressief als de meeste professionele sportmascottes. Het is een eenvoudige koe, dus nog steeds toepasbaar in andere industrieën. En door het uniforme oranje te gebruiken dat hun schoolkleuren zijn, behouden ze toch de merkconsistentie die nieuwe inschrijvingen en alumnibijdragen aanmoedigt. 
 

Specialisaties opnemen 

 
Als je’een gespecialiseerde school of dienst bent, zoals Advanced Training of Origin Code Academy hierboven, is het’cruciaal om te adverteren waarin je gespecialiseerd bent. Andere onderwijsmerken kunnen een algemeen publiek bereiken, maar gespecialiseerde scholen moeten een stapje extra doen om hun gemarginaliseerde niche te bereiken en te verleiden. 
 
Je kunt dit bereiken door een begeleidende tekst bij je logo te gebruiken, maar visueel communiceren is effectiever. Zoals Origin Code Academy, probeer een slimme manier te bedenken om visuals voor je specialisatie samen te voegen met de bredere onderwijsindustrie. Een houtbewerkingsschool zou bijvoorbeeld een bever kunnen gebruiken die een afstudeerpet draagt. Dit is je kans om creatief te zijn.
 

Hoe maak je een onderwijslogo?
 
Nu u een idee hebt van wat er bij een effectief onderwijslogo komt kijken, is de vraag: hoe maakt u er een? In wezen heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken.
Een ontwerper inhuren
 
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer u een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koopt u zowel hun expertise als hun tijd. 
 
Het probleem is dat geen enkele geschoolde ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers rekenen honderden of zelfs duizenden dollars voor logo ontwerp. 
 
Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloven, en er zijn tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze werden opgelicht. De industriestandaard voor een logo ontwerp is rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk om achterdochtig te zijn. 
 
Meer nog, zelfs als je het geld ervoor hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief vakgebied, dus er zijn talloze artistieke stijlen waaruit u kunt kiezen. U moet er zeker van zijn dat u een ontwerper vindt die zowel uw visie begrijpt als deze tot leven kan brengen, maar dat kan tijd kosten. 
 

Ontwerp zelf een logo
 

Logogenie's logo maker
 
Als je geen geld in je budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl u in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo-ontwerp tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk draait het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. 
 
 
Onze algoritme zal dan de top keuzes voor uw industrie genereren, in dit geval, onderwijs en scholen. 
 
 
Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elk sjabloon aanpassen hoe u wilt, door uw keuzes te personaliseren voor: 
 
- Main images
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en beeldformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 
 
 
 
Met een doe-het-zelf-logomaker zoals logogenie kunt u in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de template-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je vooraf wat basiskennis opdoet over grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 


Start designing your logo

 

Bekijk onze andere artikelen

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

Een slimme marketingstrategie is cruciaal, zelfs voor een bouwbedrijf. Een marketingstrategie helpt u niet alleen om klanten te werven; het kan veel van uw bedrijfsproblemen oplossen.   Een succesvolle marketingstrategie stelt u in staat om duidelijkheid te krijgen over uw doel; het zal het team in staat stellen om zich te concentreren op dat doel en de coördinatie gemakkelijker maken. Bovendien zal het u...

Lees meer
Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Het valt niet te ontkennen. De afmetingen van onze schermen krimpen en mobiele apparaten nemen in hoog tempo de wereldmarkt over. Het wijdverbreide gebruik van smartphones en tablets heeft waardevolle nieuwe marketingkanalen gecreëerd. Maar het is duidelijker dan ooit dat een one size fits all benadering van mobiel logo-ontwerp niet langer volstaat in de digitale advertentieruimte. Responsieve logo's lossen deze ...

Lees meer
Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Wanneer je met afbeeldingen werkt, werk je waarschijnlijk op een bepaald moment in Photoshop. Adobe Photoshop is misschien wel de bekendste, populairste grafische ontwerpsoftware ter wereld en als zodanig is het al tientallen jaren toonaangevend in de industrie. Dat betekent niet dat het makkelijk te leren is. Of dat het intuïtief werkt. Veel ontwerpers lopen tegen problemen aan als ze met Photoshop leren werken....

Lees meer
Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Ongeacht uw branche is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. De concurrentie is immers harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet te verplaatsen. Ondernemers van nu moeten hun spel verbeteren en meer moeite doen om hun online aanwezigheid op te bouwen, onder meer met messaging-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp for Bus...

Lees meer

Genereer nu een AI-gegenereerd logo

U moet uw bedrijfsnaam invoeren
x