Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste reislogo's en hoe je je eigen logo ontwerpt met onze Logo Maker

Gepubliceerd: 07.01.2021

Reizen hoort leuk en spannend te zijn, inspelend op de natuurlijke passie van mensen voor avontuur; dus waarom zijn zoveel reislogo's saai? Als u een reismerk bent, moet uw logo de spanning en opwinding van de sector weerspiegelen om klanten te verleiden en hun geest te stimuleren. De vraag is hoe je zo'n reislogo ontwerpt als je nieuw bent in logo-ontwerp?  

In deze gids leggen we uit hoe je ontwerp je eigen reislogo, te beginnen met een diepgaande blik op de 10 beste reislogo's om na te bootsen. We’leggen uit wat deze grote reismerken goed doen met hun logo's, en duiken dan in praktisch advies dat nieuwe en kleine bedrijven kunnen gebruiken voor hun eigen reislogo's. 

 

1. Lufthansa-logo ontwerp


Lufthansa-logo

 

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa is een geweldig reislogo om mee te beginnen; ze laten veel van de traditionele richtlijnen voor reislogo's goed zien. Om te beginnen gebruiken ze een emblematische vogel als symbool — vogels, vliegtuigen en andere vliegende objecten zijn gebruikelijke keuzes voor reislogo's omdat ze staan voor de vrijheid om overal heen te gaan (om nog maar te zwijgen over het feit dat veel reizen vliegen is). 

Het is niet alleen de vogel iconografie, maar ook de stijl waarin het is ontworpen. Lufthansa maakt goed gebruik van de herhaalde parallelle lijnen, die, zoals uitgelegd in onze gids voor het gebruik van vormen in logo-ontwerp, staan voor stabiliteit en betrouwbaarheid. 

Voor reismerken worden deze parallelle lijnen vaak gebruikt om beweging te tonen in statische beelden, waardoor de geïllustreerde vogel het gevoel krijgt dat hij vooruit vliegt. Te veel rechte lijnen, zoals in de belettering van hun merknaam, kunnen een logo stijf of formeel doen lijken. Lufthansa gaat dit tegen door de vogel in een cirkel te omsluiten om hun beeld te verzachten en meer casual te lijken. 

 

2. Airbnb logo ontwerp

 

Airbnb logo

 

Een van de meest herkenbare logo's in welke branche dan ook, Airbnb combineert verschillende grafische ontwerpprincipes tot een eenvoudig maar betekenisvol reislogo dat aan alle eisen voldoet. Het gebruik van rondingen en cirkels zorgt ervoor dat ze casual en leuk overkomen, een goede keuze om angsten te temperen voor een merk dat mensen uitnodigt om in vreemden’ huizen te gaan wonen. 

Deze casual stijl wordt bevorderd door de omgekeerde hartvorm, een universeel erkend symbool voor vrede en vertrouwen. Een van de meest inspirerende elementen van het Airbnb logo is echter de subtiele knipoog naar digitale kaartwijzers (de vorm in het midden). Hoewel niet altijd duidelijk, wordt dit ovaal met een punt geassocieerd met markeringen op digitale kaarten, wat erop wijst dat het merk in de reisindustrie zit, zelfs als de kijker nog nooit van Airbnb heeft gehoord. 

 

3. Tripadvisor logo ontwerp

.
 

Tripadvisor-logo

 

Tripadvisor is een van de populairste reismerken ter wereld, ook al bieden ze geen vervoer over lange afstanden of accommodaties aan. Omdat ze zich meer bezighouden met advies en planning dan met reizen zelf, kunnen ze experimenteren met meer uiteenlopende ontwerptechnieken die andere reismerken niet kunnen toepassen. Omdat Tripadvisor echter met één been in de reisbranche en met het andere in de onderwijsbranche staat, past de uil daar perfect bij; als vogel is hij zeer geschikt voor reislogo's. Het overmatig gebruik van cirkels maakt ze ook toegankelijker, gastvrij voor nieuwe gebruikers. 

 

4. Expedia logo ontwerp

 

Expedia-logo

 

Vliegtuigen lijken misschien te on-the-nose voor reislogo's, maar er is geen beter symbool om vliegreizen te vertegenwoordigen —  niemand zal zich afvragen in welke industrie Expedia zit na het zien van hun logo. Wat dit logo geweldig maakt is de lange lijn die uit de staart van het vliegtuig komt: net als bij Lufthansa&rsquo's herhaalde parallelle lijnen, zorgt de lange lijn die uit de achterkant van het vliegtuig komt ervoor dat het lijkt alsof het vooruit gaat, waardoor het logo meer leven krijgt. 

Net als Lufthansa omsluit Expedia zijn logo in een cirkel om het merk uitnodigender te laten lijken. Als je bekend bent met de kleurentheorie voor het ontwerpen van logo's, kun je ook de kleurkeuze van Expedia waarderen. Donkerblauw suggereert bekwaamheid en vertrouwen, noodzakelijke eigenschappen voor het wegnemen van reisangst, terwijl geel de perfecte combinatie is om te accentueren, zoals we hebben uitgelegd in onze gids voor kleurencombinaties voor logo-ontwerp. 


5. Azul Airlines logo ontwerp

 

Blauw logo

 

Met tips voor logo-ontwerp is het leren van de regels cruciaal, maar ook het leren wanneer je ze moet breken. Azul Airlines uit Brazilië wijkt af van de standaard best practices voor reislogo's, maar doet dat op een manier die toch werkt. 

Met name Azul Airline’s logo is erg hoekig, vol rechthoeken, rechte lijnen en scherpe hoeken. Al deze ontwerptechnieken zijn voorbehouden aan serieuze en professionele merken — ze staan voor autoriteit en stabiliteit ten koste van vriendelijkheid. 

Het autoritaire karakter wordt bij Azul echter op twee manieren verzacht. Ten eerste gebruikt het levendige en pastelkleuren, die leuk en grillig overkomen om de zaken in evenwicht te brengen. Het maakt ook gebruik van creatieve en unieke visuals — het continent Zuid-Amerika opnieuw verbeeld in een kubistische dagdroom. Dit beeld helpt mensen niet alleen het merk te onthouden, maar het ook te associëren met het belangrijkste geografische gebied waar het actief is.

 

6. Budget Yatra logo ontwerp

 

Budget yatra logo

 

Net zoals Budget Yatra reisdiensten toegankelijk maakt voor low-budget reizigers, neemt hun logo traditionele logo technieken voor reizen en geeft er een “inexpensive” draai aan. Iedereen wil een goedkope luchtvaartmaatschappij, maar niemand wil een “goedkope” luchtvaartmaatschappij — hoewel Budget Yatra dat op een sierlijke manier doet. 

Om te beginnen gebruiken ze een “goedkopere” versie van een vliegtuig met zijn papieren tegenhanger. Papieren vliegtuigen kunnen ingewikkeld worden, dus kozen ze voor een eenvoudige en easy-on-the-eyes visuele stijl met minimale lijnen en details. Bovendien wordt hun accentkleur oranje sterk geassocieerd met goedkope en budgetartikelen; hun logo-ontwerpers hebben duidelijk hun onderzoek gedaan. 

 

7. Velvet Escape logo ontwerp

 

Velvet escape

 

Als reisblog en bestemmingsbeoordelingssite heeft Velvet Escape andere criteria voor hun logo dan een luchtvaartmaatschappij of directe reisdienst. Ze profiteren van hun vrijheid met hun groene kleuren en milieubeelden — aantrekkelijk voor jongere en meer milieuvriendelijke reizigers. 

Maar Velvet Escape wil nog steeds dat mensen weten in welke branche ze zitten, dus handhaven ze een paar nietjes van het reislogo. Hun logo draait om de afbeelding van een vogel, een veelgebruikt icoon voor reislogo's, en ze bevestigen een lange lijn aan de achterkant om beweging te tonen (net als Expedia). Wat ze goed doen is al deze elementen samenvoegen — de vluchtlijn van de vogel verdubbelt als de ader van het blad, waardoor een gedenkwaardig logo ontstaat dat lezers gemakkelijk kunnen herkennen. 

 

8. Garuda Indonesia logo ontwerp

 

Garuda indonesia

 

We hebben de reislogotrends van vogels en herhaalde parallelle lijnen al genoemd, maar Garuda Indonesia’s logo demonstreert beide perfect. De manier waarop het hele logo samenkomt benadrukt echt de dynamische beweging van het beeld, nog versterkt door de manier waarop de lijnen van rechts naar links dunner worden. 

Het is ook het vermelden waard hun gebruik van rondingen — de meest opvallende elementen zijn afgerond en cirkelvormig, waardoor het merk speelser lijkt. Zelfs de snavel van de vogel en de “angry”eyes zijn licht afgerond in de hoeken om te voorkomen dat het logo te agressief overkomt. De kleurkeuze, met zowel lichte als donkere tinten blauw, helpt het merk respectievelijk vriendelijk en professioneel over te komen. 

 

9. Anywhere We Roam logo ontwerp

 

Anywhere we roam-logo

 

Een andere reisblog, Anywhere We Roam, lijkt een voorbeeld te nemen aan Airbnb’s boek. Ook zij gebruiken de subtiele markering van digitale kaarten als hun hoofdafbeelding, een teken voor toeschouwers dat ze in de reisbranche zitten. In tegenstelling tot Airbnb hebben ze echter de opvallende punt in het midden, zodat er geen twijfel over bestaat dat het in feite een kaartmarkering is. 

Hoewel zwart-witte logo's serieuzer overkomen dan kleurrijke, houdt Anywhere We Roam het luchtig met schattige weergaven van voeten en tenen. Hun unieke stijl voor voetafdrukken vertegenwoordigt niet alleen de reisindustrie bij nieuwe kijkers, maar laat ook een blijvende indruk achter in de hoofden van de lezers. 

 

10. Cathay Pacific logo ontwerp

 

Cathay pacific-logo

 

Als laatste hebben we een van de meest succesvolle reislogo's, en een die enkele van de beste logo-ontwerptechnieken voor de industrie laat zien. Cathay gebruikt een vogelvorm en herhaalde parallelle lijnen zoals andere reislogo's, maar ze doen dat op een unieke en originele manier. Het is zelfs de vraag of dat beeld überhaupt wel een vogel is — maar dat soort mystiek maakt het alleen maar memorabeler. 

Dat is het doel van alle logo-ontwerpen, niet alleen van reislogo's — gebruik de beproefde ontwerptechnieken, maar doe ze op een manier die’nooit eerder is gedaan. Als je daarin slaagt, heb je een reislogo dat er net zo iconisch uitziet als dat van Cathay Pacific.

 

3 deskundige tips voor het ontwerpen van uw reislogo

 

Wat kun je meenemen van bovenstaande beste reislogo's? Hier zijn de top 3 tips om in gedachten te houden bij het maken van je reislogo. 

 

1. Vluchtbeelden

 

Logo's gaan niet alleen over leuke kleuren en dierlijke mascottes — logo's zijn communicatiemiddelen zodat iedereen die ze ziet, weet wat voor bedrijf u bent. In wezen is je logo een snelle reclame, die uitlegt wie je bent en wat je doet. 

Voor reislogo's wil je dus beelden van vliegen of vliegen om aan te geven dat je in de reisbranche zit (zelfs als je geen luchtvaartmaatschappij bent, zoals de reisblogs hierboven). De twee voor de hand liggende en meest voorkomende pictogrammen zijn vliegtuigen en vogels, maar gelukkig zijn beide zo breed dat u nog steeds uniek en origineel kunt zijn. 

Bedenk altijd welk type merk u wilt zijn voordat u kiest voor één afbeelding of stijl. Tripadvisor wil bijvoorbeeld overkomen als educatief en wijs, dus gebruiken ze een uil — nog steeds een vogel, maar een vogel die specifiek is voor hun merkidentiteit. Evenzo gebruikt Budget Travel een papieren vliegtuigje omdat ze een discountmerk zijn — nog steeds een vliegtuig, maar in een stijl die aansluit bij hun specifieke bedrijfsdoelstellingen. 

 

2. Cirkels en krommen

 

Afhankelijk van wie je het vraagt, kan reizen eng en zenuwslopend zijn — vooral als het om vliegreizen gaat. Om deze angsten weg te nemen, bevatten veel reislogo's visuele stijlen die mensen ontspannen, zoals pastelkleuren, schattige beelden en, met name, cirkels/krommen. 

Zoals we uitleggen in onze gids voor vormen in logo-ontwerp, creëren cirkels en krommen een speelse en vriendelijke uitstraling. Omdat het oog van nature elke lijn volgt die het ziet, komen ronde en golvende lijnen grillig en leuk over, in tegenstelling tot rechte lijnen en scherpe hoeken, die serieus en no-nonsense overkomen. 

We zien veel reislogo's cirkels en rondingen gebruiken om de natuurlijke angsten die gepaard gaan met reizen te verzachten en klanten op hun gemak te stellen. In de kern is reizen bedoeld om leuk en zorgeloos te zijn — een recreatieve activiteit — dus veel reismerken leunen hierop met een casual logo-ontwerp. 

>
 

3. Gebruik lijnen om beweging te tonen

 

Een techniek recht uit de pagina's van een stripboek, veel reislogo's gebruiken lijnen om het oog te laten denken dat een statisch beeld beweegt. Zoals gezegd volgt het menselijk oog elke lijn die het ziet, en die oogbeweging kan zo worden gemanipuleerd dat het beeld meer “alive” lijkt dan het in werkelijkheid is. 

Bij reislogo's worden deze techniek vaak op twee manieren toegepast. De eerste is parallelle lijnen; het gebruik van meerdere lijnen die allemaal in dezelfde richting lopen suggereert dat het object beweegt, alsof ze een waas creëren, zoals een foto van een bewegend object. 

De tweede is het gebruik van één enkele lijn, maar dan zo uitgevoerd dat deze de meeste aandacht trekt. In zowel het logo van Expedia als dat van Velvet Escape is de “trail” lijn veel langer dan de andere lijnen, waardoor ze opvallen. Het mooie van deze techniek is dat je met de lijn alles kunt doen wat je wilt: een rechte lange lijn laat het lijken alsof het beeld sneller en verder gaat, maar een golvende of lusvormige lijn kan het laten lijken alsof het object danst of plezier heeft. 

Ongeacht welke techniek je gebruikt, zorg ervoor dat je de lijn achter het object plaatst, zodat het lijkt alsof het’voorwaarts beweegt. Kortom, plaats de lijnen om aan te geven waar het object is geweest, niet waar het naartoe gaat.

 

Hoe ontwerp je een reislogo met een Logo Maker

Logogenie's logo maker

 

Nu u een idee hebt van wat er bij een effectief reislogo komt kijken, is de vraag: hoe maakt u er een? In wezen heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken. 
Een ontwerper inhuren

Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en dan nog wat. Wanneer u een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koopt u niet alleen hun expertise, maar ook hun tijd. 

Het probleem is dat geen enkele ervaren ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers vragen honderden of zelfs duizenden dollars voor het ontwerpen van een logo. 

Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie wat betreft het leveren van wat ze beloven, en er’s tonnen ex-Fiverr gebruikers die zich opgelicht voelden. De industriestandaard voor een logo-ontwerp ligt rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk dat je wantrouwig bent. 

Meer nog, zelfs als je het geld hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper voor je te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief gebied, dus er zijn ontelbare artistieke stijlen om uit te kiezen. U moet een ontwerper vinden die uw visie begrijpt en in staat is deze tot leven te brengen, maar dat kan tijd kosten. 

 

Ontwerp zelf een logo met onze Logo Maker

 

Als je geen geld in je budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl u in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo-ontwerp tool zoals logogenie. 

In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van uw handen en meer om uw creatieve ideeën. Je hoeft je penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — je hebt zelfs geen vaste handen nodig.

Logogenie en andere online ontwerptools gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. 

 

We’hebben onze sjablonen ingedeeld op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw branche. 
 


Kies er een die u bevalt en begin met bewerken. U kunt elke template aanpassen hoe u wilt, door uw keuzes te personaliseren voor: 

 

Hoofdafbeeldingen
Bedrijfsnaam en slogan
Font en typografie
Kleurenschema's
Tekst- en afbeeldingsformaten
Plaatsing van tekst en afbeeldingen
Nieuwe pictogrammen toevoegen
Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)

 

U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 pictogrammen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven hebben genoemd, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps, en meer. 

Als je meer geavanceerde technieken wilt gebruiken, hebben we een snelle beginners’s gids voor het gebruik van Logogenie geschreven. Hierin worden alle nuances van de Logogenie-interface uitgelegd, inclusief hoe je individuele aspecten van de basisafbeelding kunt bewerken, bepaalde kleuren kunt veranderen maar andere niet, en je typografie kunt perfectioneren. 

Met een doe-het-zelf-logomaker zoals Logogenie kun je in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als je klaar bent, kun je alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee je je logo voor altijd hebt. 

Hoewel de sjabloon-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je je eerst verdiept in de basisprincipes van grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 

 

Bekijk onze andere artikelen

x