Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste technologielogo's en hoe u uw eigen logo maakt voor uw bedrijf

Gepubliceerd: 26.05.2020
Van software tot hardware, van smartphones tot smartfridges, techbedrijven leven op de grens tussen onze moderne wereld en de toekomst. En hoewel hun technologie bijna elk ander bedrijf op de planeet ondersteunt, onderscheiden de techbedrijven zich van alle andere industrieën in hun bedrijfscultuur, marketing en zelfs logo ontwerp. 
 
De technologische industrie is paradoxaal genoeg zowel inclusief als exclusief, en integreert naadloos met andere industrieën terwijl ze zich tegelijkertijd onderscheidt. We zien dit terug in hun logo-ontwerp — en aspirant-startups doen er goed aan te begrijpen welke ontwerptechnieken hen onderscheiden van andere logo's. 
.
 
Daarbij analyseren we 10 van de beste logo's in de tech-industrie, en leggen we uit wat ze goed doen, zodat u uw tech-logo op de juiste manier kunt ontwerpen. We’zullen enkele praktische tips geven en zelfs laten zien hoe je je eigen logo thuis kunt ontwerpen — veel van deze logo's zijn immers niet afkomstig van multimiljoenen-dollar ontwerpbureaus, maar van de armoedige garages waarin deze bedrijven zijn opgericht. 
 

De 10 beste technologielogo's

 

Apple

 

Apple logo

 
We’zouden nalatig zijn om niet te beginnen met Apple — niet alleen een van de beste tech logo's, maar een van de beste logo's van elke industrie. 
 
Om te beginnen geeft het duidelijk de naam van het bedrijf weer. Zelfs als je het logo nog nooit hebt gezien, kun je gemakkelijk raden bij welk bedrijf het hoort. Maar hun logo gaat verder dan dat — veel bedrijven hebben appels in hun logo, maar Apple’s appel overtreft ze allemaal.
 
Waarom precies? Een deel van de aantrekkingskracht zijn de rondingen. Apple’s logo bestaat bijna volledig uit ronde rondingen, met uitzondering van de punten bij de beet en op het blad. Zoals we hieronder uitleggen zijn rondingen en ronde vormen speels en vriendelijk, en nodigen ze de kijker uit. Specifiek voor Apple, dat een sterke gemeenschap van fans heeft, helpt dit een groepsgevoel te creëren om zowel de loyaliteit te verbeteren als nieuwkomers te stimuleren om lid te worden. 
 
 

Samsung

 

Samsung logo

 
 
Apple’s logo doet zijn eigen ding — wat zou je nog meer verwachten van een bedrijf met de slogan “think different.” Maar bij Samsung beginnen we enkele gemeenschappelijke kenmerken van tech-logo's te herkennen, namelijk het creatieve woordmerklogo en de kleur blauw. 
 
Wordmark-logo's — logo's die draaien om de bedrijfsnaam in tekst — zijn gebruikelijk in de tech-industrie als middel om de naamsbekendheid te vergroten. De truc om een woordmerklogo interessant te houden, zoals Samsung bewijst, is iets creatiefs te doen met de typografie. In dit geval is het de unieke, karakteristieke letter A, gekoppeld aan de eerste en laatste letters die de rand van het ovale kader doorbreken. 
 
De kleur blauw is ook een populaire trend in tech-logo's, zoals we hieronder uitleggen. Samsung neemt echter een donkerder tint dan de anderen, wat de indruk geeft dat ze serieuzer en effectiever zijn, maar niet zo gastvrij. 
 
 

IBM

 

IBM logo

 
 Creatief, memorabel, en het merk in een positief licht afbeeldend, is IBM’s logo altijd een groot succes geweest. Opnieuw zien we het blauw dat populair is in tech-logo's, maar dat’s slechts het begin van dit ingewikkelde logo ontwerp. 
 
Het belangrijkste kenmerk zijn de herhaalde horizontale lijnen. Op het eerste gezicht lijkt dit gewoon een creatieve manier om hun naam te visualiseren, maar vanuit het oogpunt van grafisch ontwerp is er meer aan de hand. Horizontale lijnen staan voor stabiliteit en rust, en doen denken aan de horizon of de grond zelf. De kijkers’ ogen gaan voornamelijk van links naar rechts, waardoor het merk vlak of in balans lijkt. 
 
De typografie van de letters is ook bewust. Het dikke, blokkerige lettertype met dikke, blokkerige schreven versterkt de connotaties van stabiliteit en betrouwbaarheid — het logo zou niet dezelfde impact hebben met magere of schuine letters. 
 
 

Microsoft

 

Microsoft logo

 
 
Net als Apple breekt het logo van Microsoft’s de traditionele regels van tech-logo's. De hoekige vierkanten vormen een scherp contrast met de gebogen ronde vormen in de andere logo's, en de regenboog van zachte kleuren is een graadje warmer en vriendelijker dan het meer gebruikelijke blauw. Leer meer over kleur in ons artikel : Betekenis van kleuren en hoe ze te gebruiken
 
Het logo is, ondanks het breken met de traditie, zeer effectief. De speelsheid van de kleuren verzacht de strengheid van de vierkanten, zodat het nog steeds even uitnodigend en gastvrij is als de andere logo's. Het roept ook het idee op van een raam, wat mensen doet denken aan Microsoft’s vlaggenschip Windows software. 
 
De tekst van het woordmerk logo bewandelt de lijn tussen casual en formeel, met sterke rechte lijnen maar zonder schreef. De verbonden F en T op het einde is ook een leuke touch. 
 
 

Intel

 

Intel logo

 
 
Intel’s logo lijkt bijna te veel op Samsung’s logo's — een blauw woordmerk dat rust in een licht gekanteld ovaal, uitbrekend aan het begin en einde van het woord. Het is duidelijk dat ze gebruik maken van dezelfde ontwerptechnieken om zowel de herkenning van de merknaam als een gastvrije, uitnodigende sfeer te bevorderen. 
 
En net als Samsung maakt Intel gebruik van creatieve typografie. In plaats van Samsung’s A hebben ze een unieke T waarbij de linkertak ontbreekt. Het lettertype maakt slim gebruik van rondingen, vooral onderaan anders blokkerige letters — dit, gecombineerd met het gebruik van kleine letters, maakt Intel’s logo een stuk speelser en nonchalanter dan dat van Samsung’s, maar niet zo professioneel. 
 
 

Orakel

 

Oracle logo

 
 
Oracle negeert de meeste trends voor tech-logo's, en dat’s precies wat het onderscheidt. In een zee van blauw, is een vet rood moeilijk te missen — terwijl dit Oracle minder vriendelijk doet lijken, maakt het het tegelijkertijd krachtiger, wat klanten aantrekt die potentie boven vriendelijkheid waarderen, tenminste als het gaat om hun tech behoeften. 
 
De scherpe hoeken van het lettertype weerspiegelen de kracht van hun rode kleur, met name de R en de A, waar de punten het gemakkelijkst te zien zijn. Scherpe hoeken staan voor energie en zelfs agressie, maar Oracle tempert deze elementen met extra curves op andere delen van hun typografie. 
 
 

Dell

 

Dell logo

 
 
U herkent inmiddels de gebruikelijke technische logo elementen in Dell’s logo — het woordmerk logo, de blauwe kleur en het ronde frame. Maar Dell neemt deze trends en geeft er zijn eigen unieke draai aan, waarbij het de voordelen ervan plukt en zich tegelijkertijd onderscheidt. 
 
Het duidelijkst is dat zij een volledige cirkel gebruiken in plaats van een ovaal, wat meer nadruk legt op het woordgedeelte van hun logo. Dit effect wordt nog versterkt door de unieke draai in hun E, die gemakkelijk herkenbaar is als het handelsmerk van Dell. De scherpe hoeken van de letters passen goed bij het grote cirkelkader, waardoor de indruk van formaliteit en informaliteit tegelijk ontstaat. 
 
 

Cisco

 

Cisco logo

 
Opnieuw zien we het blauw en een prominent woordmerk — maar dat is het einde van de gemeenschappelijkheid in Cisco’s logo. Al het andere is uniek en, bij nader inzien, behoorlijk briljant. 
 
We hebben het over het originele lijnenpatroon bovenaan het logo. Ten eerste is dit een creatieve weergave van de Golden Gate brug, het embleem van San Francisco, de stad waar Cisco zijn naam aan ontleent. Het is dus niet alleen een interessant ontwerp, het draagt ook op subtiele wijze bij aan de merkidentiteit en -herkenning. 
 
Maar net als de herhaalde horizontale lijnen in IBM’s logo, communiceert de reeks verticale lijnen ook zijn eigen subtiele boodschap. Verticale lijnen vertegenwoordigen macht, autoriteit en leiderschap — leiden de kijkers’ ogen op en neer om de indruk te geven van “overwinnen” of “stijgen naar de top,” perfecte kenmerken voor een tech bedrijf. 
 
 

Adobe

 

Adobe logo

 
Het softwarebedrijf dat verantwoordelijk is voor Photoshop en Acrobat, neemt een pagina uit Oracle’s boek en geeft voorrang aan opvallen boven de voordelen van conventionele tech logotrends. Ze gebruiken allebei een even gedurfde kleur rood om kracht en doeltreffendheid te tonen. Lees ook ons logo trends artikel
 
Wat Adobe echter anders doet, is voornamelijk hun lettermark-logo gebruiken — een logo dat draait om een letter, in tegenstelling tot een heel woord. Als logo is Adobe’s A gemakkelijk te gebruiken op verschillende plaatsen, van hun website favicon tot de hoek van hun briefhoofd. 
 
Dat A lettermerk logo heeft ook zijn eigen design kwaliteiten. De scherpe hoeken geven, zoals gezegd, een gevoel van energie en vitaliteit, terwijl de dikke lijnen kracht en stabiliteit suggereren. Het gebruik van lege ruimte voor “carving out” de letter is een artistieke gok, maar past perfect bij de creatieve software van het bedrijf’s, waar fotografen en kunstenaars van genieten. 
 
 

Hewlett-Packard

 

Hewlett-packard logo

 
Last but not least, Hewlett-Packard geeft een nieuwe draai aan de oude trends. De blauwe kleur en het ronde frame zijn niets nieuws, en het concept van delen van de letters die het frame op twee punten breken is ook niet origineel. 
 
Hewlett-Packard gebruikt echter de initialen in plaats van het hele woord, waardoor het logo de grote cirkel beter vult, met minder lege ruimte dan het Dell-logo. De rechte verticale lijnen in de letters geven dezelfde “gezaghebbende”-sfeer als Cisco, terwijl de schuine lijn een interessante dynamiek toevoegt die het helpt op te vallen. 
 
 

Hoe ontwerp je je eigen tech-logo: 3 deskundige tips

 
 
Blauw, rondingen en woordmerken — zolang uw tech-logo die heeft, is het’een succes, toch? Niet precies. De trends zelf zijn gemakkelijk te herkennen, maar ze zijn wat moeilijker te reproduceren in uw eigen logo. Laten we eens kijken naar de beste praktijken voor het gebruik van deze technische logotrends. 
 
 

Circulaire vormen en krommen

 
 
Als u onze andere artikelen over logo ontwerp hebt gelezen, weet u misschien al dat ronde vormen en krommingen een logo speelser en leuker doen lijken. Omdat het menselijk oog automatisch lijnen volgt, laten kromme lijnen en cirkels het oog meer “dansen” dan rechte lijnen, waardoor ze leuker zijn om naar te kijken. 
 
De ronde en ovale kaders die technische logo's omcirkelen, voegen eveneens een gevoel van eenheid toe en creëren een “whirlpool” effect dat de kijker naar het centrum trekt, waar het belangrijkste brandpunt van het logo zich bevindt. Hoewel cirkels dit efficiënter doen, zijn de meer ovale vormen beter om op te vallen, om nog maar te zwijgen van ruimtebesparing. 
 
We zien deze technieken veel bij techbedrijven, en met reden. Technologie, in het bijzonder computertechnologie, is iets vreemds en esoterisch voor de meeste mensen, inclusief het grootste deel van deze bedrijven’ doelgroep. Door “verzachting” het merkbeeld met speelse rondingen en extra uitnodigend met ronde kaders, compenseren tech-logo's de aangeboren kilte en exclusiviteit van hun industrie. 
 
 

Moody Blues

 
 
Kijkend naar de 10 beste tech logo's hierboven, is het geen geheim dat blauw de meest populaire kleur is. In feite is blauw de meest populaire kleur voor alle logo's, tech of anderszins. 
 
Volgens de kleurentheorie, waarbij elke kleur bepaalde emotionele reacties oproept, roept blauw gevoelens van vertrouwen, rust en inclusiviteit op. Het is de kleur die veel voorkomt in de sociale media en het bankwezen, waar wederzijds vertrouwen van het grootste belang is, en ook in de technologische industrie. Net zoals ronde vormen de koude en afstandelijke aspecten van de technologie-industrie helpen verzachten, doet de kleur blauw dat ook. 
 
De truc is het kiezen van de juiste kleur blauw. Licht blauw maximaliseert de vriendelijkheid en vertrouwensaspecten, zoals Twitter’s helder blauw, terwijl donker blauw meer de professionele en vakkundige voorstellingen aanneemt. 
 
Een bedrijf als Samsung, met zijn donkerblauw en rechte, blokkerige typografie, mikt op een serieuzer en capabeler merk. Tegelijkertijd doet Hewlitt-Packard, met zijn lichtblauw en meer uitnodigende cirkelvorm, zich voor als uw vriendelijke, gemakkelijke tech-bedrijf van hiernaast. 
 
 

Workmarks

 
 
In tegenstelling tot Apple, wiens naam perfect wordt weergegeven door een object, hebben de meeste techbedrijven namen die geen direct beeld hebben. Niemand heeft ooit een IBM gegeten en Dells groeien niet aan de bomen.
 
Dat is precies waarom we zoveel wordmark logo's zien in de tech industrie — vaak is er geen direct icoon om de namen beeldend weer te geven. Het gebruik van een woordmerk logo moedigt mensen aan om zowel de naam als het logo te onthouden door ze één en hetzelfde te maken. 
 
Bij deze techniek is typografie van het grootste belang. Als je krachtig en effectief wilt overkomen, zoals IBM, zijn vette en blokkerige letters het beste, met schreefletters als je ook professioneel wilt overkomen. Ga je voor casual en down-to-earth, zoals Cisco, dan werken gewelfde lettertypes beter. Natuurlijk, als je altijd het verschil splitst en een beetje van beide hebt, zoals Intel of Oracle. 
 
Een best practice voor deze techniek is om een of twee van uw letters een speciale, memorabele draai te geven, zoals de A in Samsung of de E in Dell. Dit is een geweldige boost voor de merknaamherkenning, en al snel wordt die ene letter de meest identificerende factor in het hele logo. 
 
 

Hoe maak je een Tech Logo 

 
 
Nu u een idee hebt van wat er bij een effectief technisch logo komt kijken, is de vraag: hoe maakt u er een? In wezen heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken. 
 

Een ontwerper inhuren

 
Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer u een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koopt u zowel hun expertise als hun tijd. 
 
Het probleem is dat geen enkele bekwame ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers rekenen honderden of zelfs duizenden dollars voor logo ontwerp. 
 
Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie voor het leveren van wat ze beloven, en er zijn tonnen ex-Fiverr gebruikers die vonden dat ze werden opgelicht. De industriestandaard voor een logo ontwerp is rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk om achterdochtig te zijn. 
 
Meer nog, zelfs als je het geld ervoor hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief vakgebied, dus er zijn talloze artistieke stijlen waaruit u kunt kiezen. U moet er zeker van zijn dat u een ontwerper vindt die zowel uw visie begrijpt als deze tot leven kan brengen, maar dat kan tijd kosten. 
 
 

Ontwerp zelf een logo

Logogenie's logo maker

 
 
Als je geen geld in je budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. Terwijl u in het verleden misschien beperkte opties had, is de technologie tegenwoordig zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo-ontwerp tool zoals logogenie. 
 
In ons digitale tijdperk draait het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
 
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. 
 
 
We’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw industrie. 
 
 
 
Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elke sjabloon aanpassen zoals u wilt, en uw keuzes personaliseren voor: 
 
- Main images
- Bedrijfsnaam en slogan
- Font en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en beeldformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
 
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 
 
 
 
Met een DIY logo maker zoals logogenie, kunt u een professioneel logo maken in slechts enkele minuten. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. 
 
Hoewel de template-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je vooraf wat basiskennis opdoet over grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers. 
 
 
 

Bekijk onze andere artikelen

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

Een slimme marketingstrategie is cruciaal, zelfs voor een bouwbedrijf. Een marketingstrategie helpt u niet alleen om klanten te werven; het kan veel van uw bedrijfsproblemen oplossen.   Een succesvolle marketingstrategie stelt u in staat om duidelijkheid te krijgen over uw doel; het zal het team in staat stellen om zich te concentreren op dat doel en de coördinatie gemakkelijker maken. Bovendien zal het u...

Lees meer
Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Het valt niet te ontkennen. De afmetingen van onze schermen krimpen en mobiele apparaten nemen in hoog tempo de wereldmarkt over. Het wijdverbreide gebruik van smartphones en tablets heeft waardevolle nieuwe marketingkanalen gecreëerd. Maar het is duidelijker dan ooit dat een one size fits all benadering van mobiel logo-ontwerp niet langer volstaat in de digitale advertentieruimte. Responsieve logo's lossen deze ...

Lees meer
Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Wanneer je met afbeeldingen werkt, werk je waarschijnlijk op een bepaald moment in Photoshop. Adobe Photoshop is misschien wel de bekendste, populairste grafische ontwerpsoftware ter wereld en als zodanig is het al tientallen jaren toonaangevend in de industrie. Dat betekent niet dat het makkelijk te leren is. Of dat het intuïtief werkt. Veel ontwerpers lopen tegen problemen aan als ze met Photoshop leren werken....

Lees meer
Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Ongeacht uw branche is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. De concurrentie is immers harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet te verplaatsen. Ondernemers van nu moeten hun spel verbeteren en meer moeite doen om hun online aanwezigheid op te bouwen, onder meer met messaging-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp for Bus...

Lees meer

Genereer nu een AI-gegenereerd logo

U moet uw bedrijfsnaam invoeren
x