Begin met het ontwerpen van uw logo

10 beste transportlogo's die u zullen inspireren voor uw eigen ontwerp

Gepubliceerd: 25.01.2021

Op een bepaald moment heeft iedereen een transportdienst nodig. Of ze nu commerciële goederen verschepen naar een ander land of oma's verjaardagscadeau afleveren in de volgende stad, transportbedrijven leveren een dienst die we allemaal nodig hebben. Dat is een van de redenen waarom transportlogo's zo belangrijk zijn — iedereen die ze ziet is een potentiële klant. 

Dus wat maakt een goed transportlogo? En hoe kun je er zelf een ontwerpen? In deze gids leggen we alles uit wat je moet weten over het ontwerpen van je eigen transportlogo. Laten we beginnen met een diepgaande blik op de 10 beste transportlogo's, zodat je weet waar je aan toe bent.

 

1. FedEx Logo Ontwerp

 

Fedex logo-ontwerp

 

Het FedEx logo is een beetje een legende onder logo-ontwerpers. Om te beginnen zijn alle basisprincipes goed uitgewerkt: de typografie is duidelijk en vet, de letters zijn slim verdeeld om ruimte te besparen, blauw en goud zijn een van de beste kleurencombinaties voor logo's, enz. Dat maakt het een goed logo, maar wat het een geweldig logo maakt is iets subtieler, bijna een geheim: de pijl tussen de tweede E en de X.

Deze pijl werkt op verschillende niveaus. Om te beginnen blijft de vreugde die de kijker voelt bij het ontdekken ervan hem bij elke keer dat hij het logo ziet. Het is een geschenk dat blijft geven. Er is ook de subliminale nuance; de pijl staat voor transport. Al met al kan een paasei in uw logo de genietbaarheid, memorabiliteit en communicatie bevorderen.

 

2. UPS Logo Design

Ups logo design

De FedEx rivaal UPS heeft ook een inspirerend logo, maar om andere redenen. Ten eerste is er het kleurenschema. Zoals we hebben uitgelegd in onze branding guide op the meanings of colors, staat bruin voor betrouwbaarheid (zoals een stevige boom of de grond onder onze voeten), terwijl geel staat voor vriendelijkheid en vrolijkheid. Als bedrijf dat je je persoonlijke spullen toevertrouwt zijn deze percepties waardevol in de transportsector. 

Dan is er nog de schildvorm, die symbool staat voor bescherming en standvastigheid — een andere belangrijke kwaliteit in een transportmerk. Voeg daarbij de openhartige belettering en de dynamische rondingen bovenaan voor de flair, en je hebt een geweldig voorbeeld van de beste transportlogo's.

 

3. MSC Logo Ontwerp

Msc logo-ontwerp


Niet zo bekend als FedEx of UPS, houdt de Mediterranean Shipping Company (MSC) zich voornamelijk bezig met vrachtvervoer over water. Hoe kunnen we daar zeker van zijn? De “golven” in het logo zijn een dooddoener, en zelfs mensen die het voor het eerst zien kunnen raden in welke bedrijfstak ze zitten. Een dergelijke beeldspraak kan een goed signaal en een herinnering zijn voor mensen die niet bekend zijn. 

Net als UPS gebruikt MSC een lettermark-logo om hun merkinitialen weer te geven. Ook zij gebruiken geel voor vriendelijkheid, maar combineren het met een meer zelfverzekerd zwart. De kleur zwart kan een beetje krachtig zijn, dus kozen ze voor kleine letters als een manier om luchtiger over te komen. 

 

4. Hapag-Lloyd Logo Ontwerp

 

Hapag lloyd-logo ontwerp

 

Hapag-Lloyd’s transportlogo demonstreert een veelgebruikte ontwerptechniek die door elke bedrijfstak kan worden gebruikt: het combineren van de initialen van je naam op een creatieve en gedenkwaardige manier. In dit geval is de L een beetje verborgen, maar dat verhoogt de pret, net als de FedEx-pijl. 

De kleur blauw staat voor vertrouwen, en bij donkere tinten als deze ook voor competentie en bedrevenheid. Dit speelt in op het vertrouwen in de transportsector en het overdragen van je bezittingen.

 

5. DHL Logo Ontwerp

Dhl-logo ontwerp

DHL laat een techniek zien die gebruikelijk is in de

DHL laat een techniek zien die veel voorkomt in de beste reislogo's, en om dezelfde reden: de herhaalde parallelle lijnen misleiden het oog op een manier die beweging suggereert. Dit is een ontwerptactiek die vaak wordt gebruikt in strips en cartoons om statische beelden levendiger te laten lijken — perfect voor een transportbedrijf dat’s altijd onderweg is!  

DHL zet dit thema voort door een horizontale lijn toe te voegen aan hun lettermark-logo, op een manier die’s interessant is en indruk maakt. Dit soort unieke flair zijn geweldige aanwijzingen en werken goed om je logo te onderscheiden van alle anderen. 

Het is ook de moeite waard om te letten op de kleuren: geel, wederom voor vriendelijkheid, maar ook rood, voor urgentie. Rood is een gebruikelijke keuze in de transportsector om klanten te laten zien dat hun pakketten belangrijk zijn.

 

6. Venture Logistics Logo Design

 

Venture logo design

 

Waar DHL parallelle lijnen op een conventionele manier gebruikt, tilt Venture Logistics ze naar een heel nieuw niveau. Verticale en schuine lijnen geven nog steeds een gevoel van beweging, maar zoals we uitleggen in onze guide on using shapes to designs logos, verandert de richting de betekenis. Horizontale lijnen suggereren stabiliteit en geaardheid, terwijl verticale lijnen succes en voorspoed suggereren. 

Wat’interessant is aan het logo van Venture Logistics is het ontwerp — het is niet slechts één lijn of zelfs drie parallelle lijnen — er zijn lege ruimtes in gesneden om de indruk van wielen en diepte te geven. De kleur rood, opnieuw, voegt een gevoel van urgentie toe om klanten gerust te stellen dat hun pakketten in goede handen zijn.

 

7. Hutt Logo Design

Hutt logo design
 

De Hutt Trucking Company heeft een eenvoudig logo, maar desalniettemin effectief. het is abstracter, zonder waarneembare symboliek, maar de gebruikte vormen spreken boekdelen. Het rechte, blokkerige en hoekige ontwerp duidt allemaal op kracht en veiligheid — geen rondingen of zelfs maar schuine strepen om het te verzachten. 

We zien ook twee terugkerende kleuren, rood en zwart. Dit zijn de twee krachtigste kleuren waarmee we moeten werken, en de combinatie ervan geeft de indruk van macht en dominantie. Het is geen kleurenschema dat bij elk merk past; het is contra-intuïtief als je gaat voor vriendelijk en casual; maar het helpt om klanten enige zekerheid te bieden in de transportsector.

 

8. XPO Logistics Logo Design

Xpo logistics logo design

XPO Logistics is een vrij eenvoudig logo, maar een goed voorbeeld van hoe je geen flitsende visuals nodig hebt om een goed transportlogo te maken. Het eerste wat opvalt zijn de kleuren: rood en zwart, voor hetzelfde effect als Hutt. 

Maar als je beter kijkt, valt op dat er veel gebeurt met de typografie. Er is bijna geen ruimte tussen de letters, waardoor het logo niet te groot is. De letterstijl is ook minimalistisch: schreefloos en geen punten in de I. De T is ook gestileerd met een scherpe punt om de herkenbaarheid te vergroten, een techniek die we voor het eerst beschreven in onze 10 Best Tech Logos. 

 

9. Lineage Logo Design

Lineage logo-ontwerp

Lineage wijkt af van de tradities van andere transportlogo's, maar daardoor valt het wel op. Dit is bijvoorbeeld het enige logo op onze lijst dat groen gebruikt, en ook het enige dat een schreeflettertype gebruikt. Deze eigenaardigheden helpen Lineage om zich te onderscheiden van de kudde, een cruciale plicht van elk logo. 

Noch volgt Lineage enkele conventies, zoals het schildvormige logo. Net als UPS suggereert het schild dat ze uw goederen beschermen tijdens het transport. Maar het echte hoogtepunt van dit logo is de manier waarop het driehoekpatroon samensmelt met verschillende kleurschakeringen — deze artistieke toets blijft je bij. 

 

10. Maersk Logo Ontwerp

Maersk-logo ontwerp

Tot slot hebben we Maersk, waarvan het logo perfect eenvoudig is. In het algemeen zijn sterren geweldige logo's voor elke bedrijfstak — de constante verandering van richting maakt het leuk en grillig, terwijl de scherpe punten en rechte lijnen het een zekere autoriteit en energie geven. 

Maersk gebruikt een lichte tint blauw om vertrouwen en gastvrijheid uit te stralen, maar de blokkerige, rechte verhuringen in vet zwart compenseren dit door een beetje ernst toe te voegen. U zult ook de gecombineerde A en E opmerken, dezelfde behandeling die XPO Logistics hun T gaf om hun logo memorabeler te maken. 

 

3 deskundige tips voor het ontwerpen van uw transportlogo

 

Nu je de effectieve technieken in actie hebt gezien, laten we diep duiken in wat je kunt meenemen uit de 10 beste transportlogo's. Houd de drie onderstaande tips in gedachten wanneer u uw eigen transportlogo ontwerpt. 

 

1. Gebruik kleuren om angsten weg te nemen

 

De transportsector kan van de kant van de klant eng zijn — u’bent in wezen uw eigendom en geld aan een vreemde aan het overhandigen en hoopt op het beste. Juist daarom gaat het bij het ontwerpen van transportlogo's vooral om het tonen van kracht en het wegnemen van angsten. 

Eén van de zekerste manieren waarop uw logo vertrouwen kan wekken is het gebruik van de juiste kleuren. Als je voor betrouwbaarheid gaat, werkt blauw het beste — lichtere tinten komen casual en uitnodigend over, terwijl donkere tinten bekwaamheid insinueren. Wilt u urgentie en alertheid uitstralen, dan is rood uw beste keuze. Kracht en autoriteit, zwart. Vriendelijkheid, geel. 

 

2. Betrouwbare vormen: Schilden en vierkanten

 

Kleuren zijn niet uw enige middel om kracht uit te stralen in uw logo. Bepaalde vormen — met name vierkanten, rechthoeken en schilden — duiden automatisch op stabiliteit en veiligheid. Het schild toont vooral uw inzet voor bescherming, in dit geval het beschermen van uw klanten’ goederen. 

Het probleem met rechthoekige vormen is dat ze te formeel of rigide kunnen overkomen. Om dit te verzachten, kunt u wat rondingen of afgeronde hoeken toevoegen om de agressievere elementen te temperen. Kijk maar naar de bovenkant van het UPSlogo of de zijkanten van het Lineage-logo, en je ziet een lichte kromming om de merken net iets toegankelijker te maken.

 

3. Vermeld uw naam

 

Met alle respect, transport is niet bepaald een leuke industrie. Daarom moeten transportlogo's extra moeite doen om herinnerd te worden; klanten voelen niet altijd die persoonlijke band zoals ze doen met fashion logo's of sportlogo's. 

Om deze reden helpt het om uw naam in uw logo te vermelden, vaak met behulp van een woordmerklogo (de logoafbeelding is een gestileerde versie van uw bedrijfsnaam, zoals FedEx of XPO Logistics) of een monogramlogo (de logoafbeelding zijn de initialen van uw bedrijfsnaam, zoals UPS, MSC of DHL. 

Wees creatief met de typografie die u gebruikt — dat’is een waardevolle kans om uw merkpersoonlijkheid te laten zien. Probeer een of twee letters een unieke draai te geven, en gebruik een stijl die past bij het soort merk dat u wilt zijn. 

 

Hoe ontwerp je een transport logo?
 

Nu u een idee hebt van wat er bij een effectief transportlogo komt kijken, is de vraag: hoe maakt u er een? In wezen heb je twee opties: iemand inhuren om het voor je te ontwerpen of het zelf ontwerpen. Beiden hebben hun eigen voor- en nadelen, dus laten we ze afzonderlijk bekijken.

 

Een ontwerper inhuren

 

Professionele ontwerpers kennen alle tips, trucs en technieken die we hierboven hebben genoemd uit hun hoofd, en nog veel meer. Wanneer je een ontwerper inhuurt, freelance of van een bureau, koop je hun expertise net zo goed als hun tijd. 

Het probleem is dat geen enkele ervaren ontwerper gratis werkt. Het meest opvallende nadeel van het inhuren van een ontwerper zijn de kosten — getalenteerde ontwerpers vragen honderden of zelfs duizenden dollars voor het ontwerpen van een logo. 

Soms kunt u goedkopere alternatieven vinden op sites als Fiverr, maar die sites hebben een slechte reputatie wat betreft het leveren van wat ze beloven, en er’s tonnen ex-Fiverr gebruikers die zich opgelicht voelden. De industriestandaard voor een logo-ontwerp ligt rond de $200, dus als iemand $5 vraagt, heb je gelijk dat je wantrouwig bent. 

Meer nog, zelfs als je het geld hebt, kan het moeilijk zijn om de juiste ontwerper voor je te vinden. Grafisch ontwerp is een creatief gebied, dus er zijn ontelbare artistieke stijlen om uit te kiezen. U moet een ontwerper vinden die uw visie begrijpt en in staat is deze tot leven te brengen, maar dat kan tijd kosten. 

 

Ontwerp zelf een logo

 

Logogenie's logo maker

 

Als u geen geld in uw budget hebt voor een logo, wanhoop dan niet. In het verleden had je misschien beperkte opties, maar tegenwoordig is de technologie zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo design tool like logogenie. 

In ons digitale tijdperk gaat het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig.

Logogenie en andere online ontwerptools gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu. 

 

We’hebben onze sjablonen ingedeeld op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw branche. 
 


Kies er een die u bevalt en begin met bewerken. U kunt elke template aanpassen hoe u wilt, door uw keuzes te personaliseren voor: 

 

- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema's
- Grootte van tekst en afbeeldingen
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)

 

U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 pictogrammen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele afbeeldingen zijn die we hierboven hebben genoemd, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer. 

Als u meer geavanceerde technieken wilt gebruiken, hebben we een snelle-beginnersgids voor het gebruik van Logogenie geschreven. Hierin worden alle nuances van de Logogenie-interface uitgelegd, inclusief hoe je individuele aspecten van de basisafbeelding kunt bewerken, bepaalde kleuren kunt veranderen maar andere niet, en je typografie kunt perfectioneren. 

Met een doe-het-zelf-logomaker als Logogenie kun je in slechts enkele minuten een professioneel logo maken. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers.

 

Bekijk onze andere artikelen

x