Als u probeert uw online bedrijf van de grond te krijgen of als u al een tijdje meedraait, weet u waarschijnlijk al hoe belangrijk het is om voor de ogen van uw doelgroep te komen, en om dat te doen moet u als het ware vrienden worden met de zoekmachines. Met andere woorden, SEO is een absolute must, en we vinden het behoorlijk belachelijk wanneer we content tegenkomen waarin iets bombastisch wordt geadverteerd als “SEO is dood”.
Het ding over SEO is dat het’s voortdurend verandert, en ondanks dat Google RankBrain heeft geïntroduceerd, is het’s nog steeds niet slim genoeg om te beslissen welke websites hoge kwaliteit bieden zonder onze input. In feite kijkt het naar meer dan 200 belangrijke en meer dan 10.000 minder belangrijke ranking signalen voor aanwijzingen. Dat beantwoordt een beetje je vraag of SEO dood is of niet. Als u nog steeds niet zeker weet of SEO een essentieel instrument is voor uw online bedrijf, bekijk dan onze lijst met 7 redenen die aantonen dat het de meest relevante manier is om uw merk en bedrijf te laten groeien.
1. SEO gaat niet snel weg
We hebben al gezegd dat RankBrain naar meer dan 10.000 signalen kijkt bij de beslissing waar uw website in de zoekresultaten wordt geplaatst, wat een duidelijke aanwijzing is dat SEO nog steeds even belangrijk is. Dit geldt dubbel voor drie van de belangrijkste signalen, namelijk: inhoud van hoge kwaliteit, backlinks van gezaghebbende websites, en relevante zoekwoorden.
Zelfs opkomende technologieën, zoals voice search, vertrouwen op trefwoorden van gebruikers om een bedrijf te lokaliseren of een bepaalde term te vinden. Zoekmachines, zo slim als ze zijn, zijn nog steeds niet in staat om menselijke spraak te interpreteren zoals mensen dat doen, en totdat dat gebeurt, zal SEO altijd die brug zijn tussen machines en mensen.
2. SEO is relatief goedkoop
Tenzij uw online bedrijf al enorm succesvol is, hebt u waarschijnlijk het gevoel dat uw budget al te dun is uitgesmeerd, en bent u vaak verscheurd tussen investeren in uw bedrijf of meer geld uitgeven aan marketing. Het ding over marketing is dat het’s vrij duur. SEO, aan de andere kant, is een stuk goedkoper, en als u het zelf doet, kan het u een hoop geld besparen, anders kunt u, als u geen idee heeft over hoe u het moet aanpakken, altijd contact opnemen met een SEO bedrijf.
Nu, het’s ROI is lager dan die van PPC, maar het’s nog steeds vrij goed. Sociale media helpen je om je volgers te binden en het imago van je merk te versterken, maar de basis van je online aanwezigheid is nog steeds gebaseerd op SEO. Dit is goed nieuws voor bedrijven die niet veel geld te besteden hebben aan marketing, althans niet in het begin.
Start met het ontwerpen van je logo
3. SEO helpt u meer klanten te werven
Er wordt geschat dat ergens tussen 80% en 90% van de klanten online gaan en online gebruikersbeoordelingen en productspecificaties opzoeken voordat ze beslissen over hun aankoop, zelfs als ze in de winkel zijn om het product te bekijken. Dat percentage zal de komende jaren alleen maar toenemen, wat betekent dat u er alles aan moet doen om ervoor te zorgen dat uw product of dienst online zichtbaar is. Een SEO proces is nog steeds de beste manier om dat te bereiken.
4. Lokale SEO en mobiele zoekopdrachten nemen toe
Mobiele zoekopdrachten zijn het digitale landschap gaan domineren en Google heeft daarop gereageerd met de introductie van mobile-first indexing. Dit heeft de zaken in zekere zin ingewikkelder gemaakt voor online bedrijven, omdat ze ervoor moeten zorgen dat hun websites een responsief ontwerp hebben, maar aan de andere kant heeft het deuren geopend voor een aantal nieuwe praktijken en technieken die hen kunnen helpen meer klanten te krijgen, zoals lokale SEO.
5. SEO is essentieel voor een goede gebruikerservaring
Google draait om een betere gebruikerservaring, en dat is een van de redenen waarom het de voorkeur geeft aan websites en online bedrijven met een responsief ontwerp, inhoud van hoge kwaliteit, een goed ontworpen UI, enzovoort. Dat zijn allemaal onderdelen van SEO. Natuurlijk moet u er altijd naar streven om uw klanten de best mogelijke ervaring te bieden, maar in dit geval is dat nodig, want hoe beter is, hoe hoger uw Google-ranking zal zijn.
6. SEO heeft langdurige effecten
Als u uw SEO goed hebt gedaan, moet u bereid zijn te wachten voordat u echte resultaten ziet. Binnen de eerste 12 maanden zult u echter het verschil kunnen zien. Maar waarom zou je de moeite nemen als het zo lang duurt? Omdat SEO een langetermijnstrategie is en als u vandaag uw SEO-huiswerk doet, zal uw bedrijf de positieve effecten van SEO minstens een paar jaar ervaren. Hoe meer tijd, moeite en geld u besteedt aan SEO, hoe beter.
7. SEO wordt ook gedaan door uw concurrenten
U hebt waarschijnlijk een winstgevende niche gekozen voor uw online bedrijf, en dat is slim, want daar valt geld te verdienen. Dat betekent echter ook dat er veel concurrentie is die met u strijdt om dezelfde doelgroep. In dergelijke gevallen kan zelfs het kleinste voordeel de weegschaal in uw voordeel doen doorslaan.
U kunt er zeker van zijn dat uw concurrenten hun SEO verdubbelen, en als u dat niet doet, loopt u al een paar stappen achter. Maar, zelfs als u vertrouwt op SEO om uw bedrijf’ online aanwezigheid te stimuleren, houd in gedachten dat u het moet behandelen als een continu proces, niet als een eenmalige fix. Alleen dan kunt u verwachten uw concurrenten voor te blijven.
Conclusie
Online aanwezigheid is alles als het gaat om uw online bedrijf, en de enige manier om ervoor te zorgen dat uw producten worden gezien door uw doelgroep, is SEO. Het helpt u niet alleen om een betere ranking te verkrijgen, maar het stelt u ook in staat om een betere gebruikerservaring te bieden, wat zeker gewaardeerd zal worden door potentiële klanten.
Start met het ontwerpen van je logo