Vorm verwijst naar de algemene vorm van het logo en de daarin gebruikte vormen, en lettertype verwijst naar het lettertype (of de lettertypes) die u kiest. Beide ontwerpkeuzes communiceren de persoonlijkheid van uw merk. Kleur werkt er nauw mee samen en voegt een extra dimensie van betekenis toe. Dit komt omdat onze hersenen verbanden leggen tussen emoties en kleuren.
Denk erover na – een andere manier om te zeggen dat je je verdrietig voelt is “I’m feeling blue.” En als iemand’boos is, zou je kunnen zeggen dat hij’rood ziet.Groen gaan betekent keuzes maken die het milieu niet negatief beïnvloeden, en verwijzen naar iets als de “gouden standaard” betekent dat het de top van zijn klasse is. Dus wanneer u specifieke kleuren voor uw logo kiest, kiest u hoe mensen uw merk zien. Leren hoe u kleurenpsychologie effectief kunt gebruiken is een van de belangrijkste merkvaardigheden die u ooit zult ontwikkelen, vooral wanneer u verder gaat dan uw logo en begint met het ontwerpen van andere activa zoals de website en merchandise van uw merk.
Kijk eens naar alle verschillende manieren waarop u met kleur kunt communiceren. Denk bij het doornemen van elke kleurcategorie aan de kenmerken van uw eigen merk en of die kleur daarbij past. Zo ja, kies dan die kleur voor uw logo – misschien is het wel de perfecte tint voor uw merk. Nu u toch bezig bent, wilt u misschien ook ons artikel over kleurencombinaties lezen
Zwart
Het maakt niet uit waar je het gebruikt, zwart straalt altijd een sfeer van mysterie uit. Zwart doet ons denken aan de nachtelijke hemel en alles wat in duisternis gehuld is. Het is een onheilspellende kleur, een mysterieuze kleur en zelfs een sexy kleur, want het onbekende heeft iets prikkels. Luxemerken gebruiken zwart in hun logo's om exclusiviteit te communiceren, en elk merk kan het gebruiken om macht uit te drukken.
Ontwerp een zwart of hoofdzakelijk zwart logo als uw merk gekenmerkt wordt door mysterie of scherpte. Als uw doelgroep iemand is die zichzelf omschrijft als gelikt en modern, ga dan voor zwart. Zwart kan werken voor een merk in elke sector, zolang dat merk een dominante aanwezigheid is, bedoeld voor consumenten die iets goeds herkennen als ze het zien.
Wit
Wit wordt vaak gezien als het tegenovergestelde van zwart. En als het op kleurenpsychologie aankomt, zit hier wel enige waarheid in. Terwijl zwart de kleur is van scherpte en mysterie, staat wit voor zuiverheid en reinheid. Daarom is het zo'n populaire kleur voor schoonmaakmerken en dus ook voor farmaceutische en cosmetische producten. Elk merk dat consumenten aanspreekt door onvervalst en duidelijk te zijn, kan dat doen met een wit logo.
Maar een wit logo kan heel moeilijk te realiseren zijn omdat het in de meeste gevallen gepaard moet gaan met een gekleurde achtergrond. Veel merken, zoals Mini, kiezen voor zwart vanwege het startcontrast en de mogelijkheid om alle luxe-communicatiekracht van zwart in hun logo's te verwerken. Maar je hoeft niet voor zwart te gaan, of zelfs je witte logo tegen een gekleurde achtergrond te plaatsen.
Grijs
Als zwart te donker voelt, wit te licht en andere kleuren te, nou ja, kleurrijk, ga dan voor grijs. Grijs is een neutrale kleur die kan werken voor een merk in elke branche. Grijs is het sterkst wanneer het wordt gebruikt om te communiceren dat een merk rustig, betrouwbaar en/of old-school is. Denk aan een gezellige grijze trainingsbroek of een wijze oude olifant. Grijs zijn maakt ze niet saai, het maakt gewoon deel uit van wat henzelf maakt.
Soms worden zilveren logo's gecategoriseerd als grijze logo's – maar we’hebben ze opgesplitst omdat er belangrijke nuances zijn tussen grijs en zilver die je’niet moet negeren. Grijze logo's hebben vaak een matte look, en die matte look creëert een veel minder provocerend, minder flashy gevoel dan een glanzend zilveren logo.
Blauw
Bekijk onze andere artikelen