Iedereen heeft behoefte aan een visuele weergave van zijn merk of bedrijf, ongeacht hoe groot of klein uw invloedssfeer is. Daarom zijn logo's zo belangrijk: ze worden het symbool waarmee anderen zich uw bedrijf voorstellen. Niet alleen is het logo een van de belangrijkste grafische ontwerpprojecten waarmee uw bedrijf ooit te maken krijgt, het is ook een van de eerste tests van uw creativiteit. Om het proces vlotter te laten verlopen, zijn hier 5 stappen om het perfecte logo te creëren:
Start met het ontwerpen van je logo
1. Denk aan de concurrentie
Het maakt niet uit wat u verkoopt—er zal concurrentie zijn. En daar moet je boven staan. Voordat u begint na te denken over wat voor soort logo u wilt, moeten u en uw team onderzoeken wat de concurrentie doet. Bekijk logo's. Beoordeel de kwaliteit, wat opvalt, welke kleurenschema's worden gebruikt en of er een te veel gebruikte trend is die u wilt vermijden. Van daaruit kunt u ideeën bedenken om u te onderscheiden van de rest.
2. Aanpasbaar
Uw logo moet flexibel zijn. Niet alleen zal uw logo mogelijk worden gebruikt op verschillende media, zoals online, op print of op stof. U kunt bijvoorbeeld een ander formaat voor enveloppen nodig hebben. Het moet schaalbaar en aanpasbaar zijn. Eenvoudig gezegd, zal uw logo even krachtig zijn in zwart-wit als in kleur?
3. Ontwerpelementen
Wat kleur betreft, je hebt een regenboog aan mogelijkheden, als je wilt. Maar niet elke kleur, elk schaduwlettertype en elk kleurverloop zal je logo een winnaar maken. Dat geldt voor lettertypes, vorm, grootte, enzovoort. Er zijn verschillende ontwerpelementen waarmee je kunt spelen, maar weten wat werkt bij jouw niche is belangrijk. U wilt immers niet dat uw logo eruitziet als de belichaming van Comic Sans in de professionele wereld.
Weet wanneer je schreef, schreefloos en scripts moet gebruiken. Schreef ziet er smaakvol uit. Schreefloos ziet er schoon en modern uit. Script is lastig en heeft veel persoonlijkheid, maar goed gebruiken is niet altijd eenvoudig.
4. Pictogrammen
Net als bij andere ontwerpelementen betekent het feit dat je de mogelijkheid hebt om een pictogram als logo te kiezen niet dat je er helemaal gek van wordt. Voordat u levend begraven wordt door alle mogelijkheden, moet u zich afvragen of u echt een pictogram nodig hebt. Het is prima om logo's die alleen uit tekst bestaan.
5. Schetsen
Zelfs als u van plan bent uw logo te laten ontwerpen door een grafisch ontwerper, moet u deze stap niet overslaan. Het is belangrijk een aantal schetsen te maken van hoe uw logo eruit moet zien of moet aanvoelen. Het helpt grafisch ontwerpers niet alleen om een beter beeld te krijgen van het ontwerp dat u wilt, het helpt u ook om te onthouden wat u zoekt. Maak verschillende stijlen, en blijf open-minded.
Conclusie
Deze vijf stappen zijn slechts het begin van het maken van het perfecte logo. Hoewel het proces vrij uitgebreid kan zijn en veel herhalingen kan vereisen bij het bedenken en schetsen van een logo, als je je onderzoek doet en je laat inspireren, zul je een geweldig logo hebben. Onthoud: aanpassingsvermogen is cruciaal bij het ontwikkelen van het ultieme logo.