U weet inmiddels dat uw logo een opvallend, on-brand kleurenpalet moet hebben als u wilt dat het bij uw ideale publiek aanslaat. En in andere artikelen die we hebben gepubliceerd, hebben we het gehad over wat verschillende kleuren communiceren wanneer ze worden gebruikt in logo's en we hebben u verschillende manieren getoond om kleuren in uw logo te combineren om aantrekkelijke visuals te creëren.
Maar er is meer nodig om een kleurenpalet te kiezen dat werkt dan alleen de kenmerken van uw merk af te stemmen op de kleuren en er dan mee te stoppen. Als u dat doet, kunt u eindigen met een...twijfelachtig kleurenpalet. Dus hoe kunt u een kleurenpalet voor uw logo creëren dat communiceert wie u bent als merk en dat aantrekkelijk is voor uw publiek?
Door de wetenschap te begrijpen waardoor bepaalde kleurcombinaties er goed uitzien. Net zoals akkoorden, groepen noten met specifieke intervallen ertussen, prettig klinken voor onze oren, zo zien kleurencombinaties gebaseerd op specifieke posities op het kleurenwiel er prettig uit voor onze ogen. En net zoals die aangename akkoorden harmonieën worden genoemd, worden visueel aangename groepen kleuren kleurharmonieën genoemd.
Inzicht in het kleurenwiel
Het kleurenwiel is een kaart die de relaties tussen kleuren weergeeft. Het concept gaat terug tot 1666, toen Sir Issac Newton het spectrum van zes kleuren identificeerde dat hij zag toen hij wit licht door een prisma liet gaan. Later werden de relaties tussen deze kleuren en elke kleur’s psychologische effecten verder bestudeerd en begrepen, waardoor het gebied van de kleurenleer ontstond.
Kleurentheorie is het geheel van richtlijnen dat kunstenaars en ontwerpers gebruiken om kleurkeuzes te maken die specifieke doelen bereiken en tegelijk esthetisch aangenaam zijn voor de kijkers. Binnen de kleurtheorie is het kleurenwiel de meest prominente richtlijn; de grafische weergave van alle kleurrelaties.
Op het kleurenwiel worden kleuren – ook bekend als tinten – onderverdeeld in drie hoofdcategorieën:
Primaire kleuren
Rood, blauw en geel zijn de drie primaire kleuren. Dit zijn de kleuren die niet kunnen worden gemaakt door andere kleuren te mengen. In plaats daarvan worden alle andere kleuren gemaakt door een combinatie ervan te mengen.
Secundaire kleuren
Oranje, groen en paars zijn de drie secundaire kleuren. Dit zijn de kleuren die ontstaan door combinaties van de primaire kleuren te mengen, zoals blauw + geel = groen.
Tertiaire kleuren
Tertiaire kleuren zijn de kleuren die bestaan tussen primaire en secundaire kleuren. Zo is oranje-rood de tint die bestaat tussen oranje en rood. Deze kleuren worden gecreëerd door twee aangrenzende kleuren te mengen, zoals het mengen van geel en groen om geel-groen te creëren. De enige manier om een tertiaire kleur te maken is het mengen van een primaire en secundaire kleur die vlak naast elkaar liggen op het kleurenwiel; het is niet mogelijk om geel-blauw of oranje-paars te maken.
Maar dat is niet alles wat je moet weten over het kleurenwiel. Er zijn ook tinten en tonen.
Een tint ontstaat door zwart toe te voegen aan een kleur. Het creëert een donkerdere, rijkere versie van die kleur.
Een tint is het tegenovergestelde van een schaduw. Het is een lichtere versie van een kleur die ontstaat door de basiskleur te mengen met wit.
Een toon is een uitgewassen, geneutraliseerde versie van een kleur die ontstaat door hem te mengen met grijs. Vaak worden tonen gebruikt om een pastellook te creëren.
Het gebruik van verschillende tinten en tonen in uw logo’s kleurenpalet kan niveaus van complexiteit toevoegen die u niet zou kunnen bereiken door enkel basistinten te gebruiken. U kunt bijvoorbeeld kiezen voor een kleurenpalet met een donkere blauwtint, gecontrasteerd met een heldere, bijna neon, oranje tint die er bijzonder helder uitziet in combinatie met uw diepblauwe kleur.
Zo nu je alle noten hebt, ben je klaar om muziek te gaan maken? Laten we eens kijken naar verschillende manieren waarop je kleurharmonieën kunt arrangeren om je logo mooi te laten zingen.
Complementaire combinaties
De meest elementaire vorm van kleurenharmonie is een complementaire. Kies een kleur en kijk dan welke kleur er recht tegenover staat op het kleurenwiel. Die twee zijn complementaire kleuren. Complementaire kleuren zijn kleuren die sterk met elkaar contrasteren, dus als ze samen worden gebruikt in een logo, zijn beide kleuren gedurfd en opvallend.
Het kiezen van complementaire kleuren voor uw logo houdt uw palet eenvoudig, maar met eenvoud komen grenzen. Je hebt slechts twee kleuren om mee te werken en twee contrasterende, krachtige kleuren. Voor sommige merken is dat alles wat ze nodig hebben. Anderen moeten drie, vier of zelfs meer kleuren in hun logo's gebruiken om hun publiek het hele verhaal te vertellen.
Triadische trio's
Een triadische harmonie is een harmonie met drie kleuren. In het bijzonder drie kleuren die op gelijke afstand van elkaar staan op de kleurencirkel.
Net als een complementair kleurenpalet heeft een triade een hoog contrast en kan een geweldige manier zijn om een gevarieerd, kleurrijk logo te creëren. En omdat er drie kleuren zijn om mee te spelen, in plaats van slechts twee, kunt u meer doen met een triadisch palet – zoals een complexer beeld illustreren of meer punten over uw merk communiceren.
Tetraditionele teams
Gebaseerd op de naam, kun je raden wat voor soort harmonieën dit zullen zijn?
Ja, het zijn groepen van vier kleuren. Om precies te zijn, het zijn groepen van vier kleuren die in een rechthoekige vorm op het kleurenwiel zitten – twee sets complementaire kleuren met een “buffer” kleur ertussen. Daarom worden ze ook wel dubbele complementaire kleurenschema's genoemd.
Je zou kunnen kiezen voor rood en groen en paars en geel. Samen zijn deze vier kleuren pittig. Ze zijn gedurfd, hebben beginnende contrasten en wanneer je ze alle vier in één palet hebt, kan het palet er vrij druk uitzien. Het is perfect voor een high-energy, “in your face” soort logo waar veel in gebeurt.
Analoge paletten
Een analoge kleurenharmonie ontstaat door drie kleuren te groeperen die naast elkaar liggen op de kleurencirkel.
Dit soort palet geeft een heel ander effect dan de andere soorten die we tot nu toe hebben besproken. Omdat je kleuren gebruikt die nauw verwant zijn, krijg je niet het contrast dat je krijgt met kleuren aan weerszijden van het kleurenwiel. Toch is er nog enig contrast, en je kunt ermee spelen door verschillende tinten van de gekozen kleuren uit te proberen. Het eindresultaat is een minder extreem palet dat perfect is voor merken die op zoek zijn naar een subtielere look.
Eén kleur, één palet
Een analoog palet lijkt misschien beperkt, maar er is nog een andere optie die nog beperkter is: een monochroom palet. Zoals de naam al zegt, is een monochroom palet een palet dat slechts één kleur heeft.
Wat per definitie geen kleurenpalet is...toch?
Dat kan inderdaad. Met behulp van wit, zwart en grijs kun je een heel palet maken met slechts één basistint.
Door slechts één kleur te gebruiken en een palet op te bouwen door het te verlichten, te verduisteren of uit te wassen, kunt u een complex logo maken met een diepe, samenhangende uitstraling. Dit soort palet is vaak een goede keuze voor merken die een duidelijke, enkelvoudige missie hebben en merken die hun logo's eenvoudig willen houden zonder genoegen te nemen met simplisme.
Maar hoe zit het met de andere kleuren?
Zoals je’s waarschijnlijk hebt gemerkt, hebben we’s een paar belangrijke kleuren nog niet genoemd:
• Zwart
• Wit
• Bruin
• Grijs
Zeker, we hebben tinten en tonen genoemd, maar we hebben het niet gehad over zwart, wit of grijs op zich. En het woord “bruin” is helemaal niet genoemd.
Hier is het geheim van deze kleuren: ze zijn niet zoals andere kleuren. Zwart en wit hebben geen specifieke golflengten zoals de kleuren op het kleurenwiel, waardoor ze niet in het kleurenwiel passen. Maar hoewel sommige bronnen zeggen dat het technisch gezien geen kleuren zijn, vertelt dit niet het hele verhaal.
Voor ontwerpers zijn zwart, wit en grijs kleuren. Ze passen niet in specifieke kleurenharmonieën, maar ze kunnen effectief worden gebruikt in logo's als primaire kleur of als accentkleur.
Bruin staat ook niet op het kleurenwiel. Maar dat betekent niet dat het geen kleur is. Bruin is de kleur die je krijgt als je twee complementaire kleuren mengt. Dus rood + groen = bruin, net als geel + paars en blauw + oranje.
En net als zwart, wit en grijs past bruin niet in een van de specifieke kleurenharmonieën die we hierboven hebben besproken. Maar het kan absoluut een effectieve kleurkeuze zijn voor uw logo, hetzij als hoofdkleur of een van uw accent- of schaduwkeuzes.
Ontwerp een logo met de perfecte kleuren voor uzelf
Als u geen geld heeft in uw budget voor een logo, wanhoop dan niet. In het verleden had u misschien beperkte mogelijkheden, maar tegenwoordig is de technologie zo ver gevorderd dat vrijwel iedereen zijn eigen logo kan ontwerpen met behulp van een online logo design tool zoals logogenie.
In ons digitale tijdperk draait het bij ontwerpsoftware minder om de technische vaardigheid van je handen en meer om je creatieve ideeën. U hoeft uw penseelstreken of potloodschakeringen niet te beheersen — u heeft zelfs geen vaste handen nodig. Met digitale logo makers, alles wat je nodig hebt is een idee.
Logogenie, en andere online ontwerptools, gebruiken sjablonen om het ontwerpen snel en gemakkelijk te maken, zelfs voor beginners. Eerst selecteert u uw branche in het dropdown menu.
We’hebben onze sjablonen gecategoriseerd op basis van de behoeften en eisen van de topsectoren, dus het vinden van de uwe is de eerste stap. Ons algoritme genereert dan de beste keuzes voor uw industrie.
Kies gewoon degene die je leuk vindt en begin met bewerken. U kunt elk sjabloon aanpassen hoe u wilt, door uw keuzes te personaliseren voor:
- Hoofdafbeeldingen
- Bedrijfsnaam en slogan
- Lettertype en typografie
- Kleurenschema's
- Tekst- en beeldformaten
- Plaatsing van tekst en afbeeldingen
- Nieuwe pictogrammen toevoegen
- Layering (sommige afbeeldingen achter of voor andere plaatsen)
U kunt kiezen uit onze interne bibliotheek van meer dan 200 iconen. Een snelle blik laat zien dat er veel van de intellectuele beelden zijn die we hierboven noemden, waaronder bomen met regenboogbladeren, schildwapens, boeken, afstudeercaps en meer.
Met een DIY logo maker zoals logogenie, kunt u een professioneel logo maken in slechts enkele minuten. Als u klaar bent, kunt u alle rechten en commerciële licenties kopen voor $24,90, waarmee u uw logo voor altijd krijgt.
Hoewel de template-stijl van ontwerpen goed werkt voor beginners, krijg je betere resultaten als je vooraf wat basiskennis opdoet over grafisch ontwerp. Blijf onze blog lezen voor speciale ontwerptips, rechtstreeks van deskundige ontwerpers.
Bekijk onze andere artikelen
Een slimme marketingstrategie is cruciaal, zelfs voor een bouwbedrijf. Een marketingstrategie helpt u niet alleen om klanten te werven; het kan veel van uw bedrijfsproblemen oplossen.
Een succesvolle marketingstrategie stelt u in staat om duidelijkheid te krijgen over uw doel; het zal het team in staat stellen om zich te concentreren op dat doel en de coördinatie gemakkelijker maken. Bovendien zal het u...
Lees meer
Het valt niet te ontkennen. De afmetingen van onze schermen krimpen en mobiele apparaten nemen in hoog tempo de wereldmarkt over. Het wijdverbreide gebruik van smartphones en tablets heeft waardevolle nieuwe marketingkanalen gecreëerd. Maar het is duidelijker dan ooit dat een one size fits all benadering van mobiel logo-ontwerp niet langer volstaat in de digitale advertentieruimte.
Responsieve logo's lossen deze ...
Lees meer
Wanneer je met afbeeldingen werkt, werk je waarschijnlijk op een bepaald moment in Photoshop. Adobe Photoshop is misschien wel de bekendste, populairste grafische ontwerpsoftware ter wereld en als zodanig is het al tientallen jaren toonaangevend in de industrie.
Dat betekent niet dat het makkelijk te leren is. Of dat het intuïtief werkt. Veel ontwerpers lopen tegen problemen aan als ze met Photoshop leren werken....
Lees meer
Ongeacht uw branche is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. De concurrentie is immers harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet te verplaatsen. Ondernemers van nu moeten hun spel verbeteren en meer moeite doen om hun online aanwezigheid op te bouwen, onder meer met messaging-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp for Bus...
Lees meer
Genereer nu een AI-gegenereerd logo
Gratis ontwerptools, geen aanmelding of creditcard nodig