Het ontwerpen van een logo gaat niet alleen over het ontwerp. Er is een even belangrijk element bij het afleveren van een project — een sterke logopresentatie. De kans is groot dat je je vrij zeker voelt met je werk, maar de meesten van ons voelen zich angstig als het gaat om de presentatie ervan. Logo ontwerp wordt ook geassocieerd met product plaatsing op grotere schaal.
Het komt vaak voor dat zelfs ervaren ontwerpers de nodige kennis missen om een overtuigende presentatie te maken. Nou, de waarheid is dat er’niets ingewikkelds aan is. Wij’hebben vijf simpele dingen op een rijtje gezet waar je rekening mee moet houden om een succesvolle presentatie te maken.
1. Begeleid de cliënt
Voordat we zelfs maar naar de presentatie kijken, is het cruciaal dat we de juiste houding aannemen ten opzichte van het proces van het presenteren van het eindproduct aan uw klant. Hiervoor kun je product mockups nodig hebben. Ontwerpers vragen vaak om het oordeel van de klant’voordat ze’een uitgebreide beschrijving hebben gegeven van het werk dat ze’hebben gedaan.
Laten we het zo bekijken. U bent veel deskundiger op het gebied van design dan bijvoorbeeld een leidinggevende. Voordat u hem vraagt wat hij van het ontwerp vindt, leidt u hem door alle artistieke beslissingen die u hebt genomen om het hoogwaardige logo te creëren waar hij naar kijkt. Daarom zijn presentaties cruciaal. Laten we nu eens kijken naar de punten die je moet maken bij het afleveren van een logo voor je klant.
2. Vertel een intrigerend verhaal over het proces
Het overbrengen van emotie staat centraal in communicatie. De stem is een essentieel medium dat de klus klaart. Gebruik uw stem om uw klant te vertellen over het concept achter het eindproduct. Schiet hem niet zomaar een e-mail met 15 verschillende versies van het logo en zet er twee regels saaie tekst bij. Grote fout!
Stel je voor dat je naar de juwelier bent gekomen om een cadeau voor je partner te kopen. De adviseur vraagt je naar wat je’s zoekt en trekt dan simpelweg tien items voor je uit en staart je dan gewoon zwijgend aan. Geen extra informatie. Niets. Nada. Het zijn allemaal prachtige sieraden, maar ze worden niet gepresenteerd zoals het hoort.
De moraal van het verhaal? Probeer uw klant altijd persoonlijk te presenteren, als dat mogelijk is. Eventueel kunt u gebruik maken van Skype of een andere dienst waarmee u een videogesprek kunt voeren. Een andere belangrijke reden waarom je bij de oplevering mondelinge communicatie met je klant moet zoeken, is het proberen voldoende informatie te verzamelen over de revisies die gedaan moeten worden.
Pro tip: Overweeg om de presentatie een paar minuten na aanvang van het gesprek te versturen, in plaats van hem meteen te mailen. Dit helpt bij het opbouwen van wat extra anticipatie.
3. Maak een presentatie met de juiste hoeveelheid tekst
We hebben eerder gezegd dat je presentatie mondeling moet worden gepresenteerd, maar dat mag slim gebruikte tekst niet uitsluiten. Als je een diavoorstelling gaat maken in PowerPoint of Keynote, aarzel dan niet om wat vervolgtekst te gebruiken, waar je dat nodig acht. Als je'een logo maakt voor een conferentie, heb je misschien software nodig om je conferentie te beheren. Er zijn tonnen gratis PC software download sites met geweldige programma's die je op weg kunnen helpen.
Dit is waar je de hulp van een specialist nodig hebt. Een tekstschrijver vragen om een paar sterke zinnen te maken zal de presentatie zeker helpen schitteren. Deze mensen doen dit voor de kost, dus het raadplegen van een schrijver zal zeker een aanwinst zijn voor je doel. Je kunt ook gewoon je eigen tekst schrijven, en een ervaren redacteur het geschreven materiaal laten doornemen en er zijn magie op loslaten. Er zijn nu websites waar je recensies over redactiediensten kunt vinden zodat je er zeker van kunt zijn dat je de juiste persoon voor de taak vindt.
4. Bewijs dat het logo in het oog springt
Probeer de klant 3-5 varianten van het uiteindelijke logo voor te leggen. Overdrijf niet, want keuze maakt ongelukkig. Kies de mooiste en meest veelzijdige varianten. Een daarvan zou een versie in één kleur moeten zijn, om te benadrukken dat het er goed uitziet in kleine formaten.
Doordat het embleem waaraan u werkt op een groot aantal voorwerpen zal worden gebruikt, is het van cruciaal belang dat u uw klant laat zien hoe het logo consistent blijft bij verschillende parameters.
Uw primaire bedoeling met het plaatsen van het ontwerp op verschillende oppervlakken en objecten is de klant te helpen begrijpen hoe het er in het echt uit zal zien, wat extra diepte toevoegt aan uw presentatie. Maak bijvoorbeeld een mockup van het logo op een iWatch, een t-shirt of een tas. Daarvoor kun je kijken op Designhill.
5. Verzamel feedback als je klaar bent
Hoewel je geen deel uitmaakt van het eigenlijke presentatieproces, is het van groot belang dat je er zeker van bent dat wat je hebt afgeleverd, voldoet aan de behoeften van de klant.
Hoewel dit proces vooral steunt op de klant, is het ook uw verantwoordelijkheid om non-verbale signalen op te pikken en te proberen zijn emoties te begrijpen. We willen onze klant niet dwingen het ontwerp te accepteren. We willen dat hij ervan houdt. Dit is waarom een beetje tijd investeren in een kleine revisie telt als “going the extra mile.”
Soms vinden klanten het moeilijk om je meteen feedback te geven, of vinden ze het ingewikkeld om de inhoud van hun feedback goed te verwoorden. Wees geduldig en probeer hen te helpen. U bent een professional op uw gebied, daarom weet u beter wat mensen voelen als ze een ontwerp zien. Een goede manier om je klant te helpen is door de juiste vragen te stellen. “Why?” helpt veel! Door te proberen de redenen te achterhalen waarom de klant niet tevreden is met een bepaald element van het ontwerp, kun je hun behoeften beter definiëren en begrijpen. Bovendien worden revisies dan duidelijker en sneller. Door aandacht te hebben voor de behoeften van uw klant krijgt u meer klanten.
Start met het ontwerpen van uw logo