Begin met het ontwerpen van uw logo

Hoe ontwerp je het perfecte logo voor Facebook?

Gepubliceerd: 31.08.2020
Oh, Facebook. Van alle sociale media platforms, is dit de grootste, de meest gevestigde en de meest geliefde. Degene waar je het grootste deel van je zakelijke inspanningen op richt. In goede en slechte tijden, als je een bedrijf hebt en het staat niet op Facebook, mis je een hoop verkoop.
 
En zelfs als u geen bedrijf bent, geldt hetzelfde principe. Als je een non-profit organisatie bent, betekent het niet aanwezig zijn op Facebook dat je naamsbekendheid, naamsbekendheid en uiteindelijk steun voor je organisatie mist. Evenzo, als je een kunstenaar of een ander soort maker van inhoud bent, betekent het niet hebben van een Facebook-profiel dat heel veel mensen over de hele wereld je werk nooit te zien krijgen.
 
In de wereld van vandaag’s zal het niet aanwezig zijn op sociale media uw merk schaden. En van alle sociale media platforms, zal het niet aanwezig zijn op Facebook het meeste pijn doen. 
 
 

Facebook logo's vs. andere logo's

 
 
Het ontwerpen van een logo voor gebruik op Facebook is als het ontwerpen van een logo voor gebruik op elk ander platform – je moet iets ontwerpen dat past in de ruimtes die Facebook biedt zonder uit te rekken of te vervormen. Uw Facebook-profielfoto is het “gezicht”van uw merk op Facebook. Het is de afbeelding die naast de naam van je merk verschijnt wanneer je een actie onderneemt op Facebook, zoals een reactie plaatsen op een bericht. 
 
Op computerschermen is uw Facebook-profielfoto 170 pixels bij 170 pixels. Op een smartphone is het 128 pixels bij 128 pixels. 
 
 
Facebook responsive business profile
 
 
Om het eenvoudig te zeggen, een Facebook-profielfoto is klein. En omdat hij klein is, heb je niet de luxe van veel ruimte voor een groot, ingewikkeld logo met veel tekst en vreemde elementen. Houd bij het ontwerpen van uw Facebook-logo rekening met dit kleine formaat en kies voor iets compacts. Als er’s tekst in je logo-ontwerp zit, maak deze dan groot en duidelijk zodat deze gemakkelijk op Facebook verschijnt. Dit kan betekenen dat je met verschillende lettertypes moet spelen om er een te vinden die leesbaar is op kleine formaten, zoals een vet gedrukt lettertype in plaats van een dun cursief lettertype. Het kan ook betekenen dat u een andere versie van uw logo maakt waarin de tekst is weggelaten en/of waarin het logo is teruggebracht tot slechts één of twee belangrijke elementen. Lees meer over de 30 best fonts to design an awesome logo.
 

Het is ook belangrijk dat uw logo leesbaar is op zowel computer- als smartphoneschermen. Bekijk het in beide formaten en als het leesbaar is op computers maar te klein op smartphones, herzie het dan zodat het voor beide werkt. Lui zijn met het ontwerp van uw logo geeft een slechte indruk van uw merk en kan potentiële volgers wegjagen, dus zorg ervoor dat uw logo er geweldig uitziet op elk scherm waarop mensen het zullen bekijken. 
 
Op Facebook is je profielfoto niet de enige plek waar je een duidelijke branding wilt. Uw omslagfoto is net zo belangrijk als uw profielfoto en misschien nog wel belangrijker, omdat deze groter is en het eerste wat bezoekers van uw pagina zien. Als u uw logo moest verkleinen om het op uw profielfoto te laten passen, is uw omslagfoto de plaats voor de volledige versie. Gebruik hier alle elementen van je logo’s en alle tekst die je nodig hebt – terwijl je efficiënt moet zijn in je profielfoto, kun je zo gedurfd en maximalistisch gaan als je wilt (en als je merkpersoonlijkheid het toelaat) in je omslagfoto. 

Responsive branding
 
Een omslagfoto van Facebook is 820 pixels breed en 312 pixels hoog op computerschermen, en 640 pixels breed en 360 pixels hoog op smartphones. Net zoals je je profielfoto-logo op beide schermen hebt getest, test je je omslagfoto op beide soorten schermen om er zeker van te zijn dat alles er goed uitziet, dat er geen rare kromming of uitrekking is. 
 
 

Een logo aanpassen vs. een nieuw logo ontwerpen

 
 
Als u al een logo hebt, kan het aanpassen ervan aan Facebook gemakkelijk zijn. We zeggen dat het gemakkelijk kan zijn, in plaats van dat het gemakkelijk is, omdat het ingewikkelder kan zijn dan u aanvankelijk dacht. Soms is het maken van een Facebook-logo zo eenvoudig als het nemen van uw bestaande logo en het verkleinen ervan zodat het past bij de afmetingen van uw Facebook-profielfoto’s. Over het algemeen is er geen schaalvergroting of -verkleining nodig om het te laten werken voor uw omslagfoto – u moet uw logo misschien een achtergrond van de juiste grootte geven om het te laten passen, maar meestal is dat eenvoudig. 
 
Dat is het beste scenario. In een minder-dan-ideale situatie moet u het ontwerp van uw logo enigszins wijzigen om het te laten werken voor Facebook. Dit kan betekenen dat u het opnieuw moet ontwerpen zodat het past bij de grootte en schaal van een profielfoto, maar soms gaat het om complexere wijzigingen dan dat. Het kan betekenen dat u uw logo een minimalistischer uiterlijk geeft of dat u tekst weglaat die op kleine afmetingen moeilijk leesbaar is. Het kan ook betekenen dat u een geheel nieuw logo voor uw merk moet ontwerpen als uw bestaande logo te veel lijkt op het logo dat een ander merk op Facebook gebruikt. 
 
Als u een nieuw logo moet ontwerpen, staat u voor een uitdaging: u moet een ontwerp maken dat niet alleen werkt voor Facebook, maar dat voelt alsof het deel uitmaakt van uw merk. Bekijk in deze situatie alle persoonlijkheidskenmerken die u aan uw merk hebt toegekend om er opnieuw kennis mee te maken. Idealiter zou uw Facebook-logo moeten aanvoelen alsof het net zo goed deel uitmaakt van uw merkidentiteit als de logo's die u elders gebruikt – hetzelfde kleurenpalet, hetzelfde lettertype als het tekst bevat, vergelijkbare beelden en dezelfde algemene look & feel. In feite, nadat u uw nieuwe Facebook-logo hebt ontworpen, vindt u het misschien een nog betere weergave van uw merk en past u het aan als uw merklogo.
Je logo aanpassen voor Facebook
 


Een merk creëren voor uw Facebook-logo

 
 
Voordat u’klaar bent voor een Facebook-logo, moet u een goed gevoel hebben voor uw merk. Zie uw merk als de persoonlijkheid van uw bedrijf. Het omvat uw bedrijfswaarden, uw bedrijfsbenadering, het soort producten dat u verkoopt en het soort mensen aan wie u ze verkoopt. Bijvoorbeeld, een bedrijf dat voornamelijk auto-onderdelen verkoopt aan mannen van middelbare leeftijd en ouder heeft een veel ander merk dan een koffiehuis dat vooral jongvolwassen vrouwen bedient.
 
 
Hoe creëer je een merk? Door uw bedrijf’s aanbod en doelgroepen van binnen en van buiten te leren kennen. Vraag jezelf af:
 
 
Wie koopt onze producten?
Waarom kopen ze onze producten?
Welke industrie zitten we in?
In welke niches van onze industrie zitten we? Lage, midden of hoge prijs vergeleken met onze concurrenten? Exclusief of breed toegankelijk?
Wat verwachten onze kopers van ons merk?
Wat zijn onze merk’s kernwaarden?
Wat zijn onze bedrijfs’s doelen voor de toekomst?
Waar kunnen kopers onze producten vinden? Grote winkelketens, kleinere speciaalzaken, uitsluitend via onze website?
Wie is onze gemiddelde koper? Leeftijdsgroep, geslacht, sociaal-economische status, geografische locatie, waarden?
Wat maakt ons anders dan andere merken in onze branche?
 
Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van wie je merk is, kun je een merkidentiteit ontwerpen die deze persona nauwkeurig weerspiegelt. Een duidelijke merkidentiteit is belangrijk omdat het de consumenten duidelijk maakt wat ze van uw bedrijf kunnen verwachten en welke unieke waarde u levert. Hoe kunt u deze identiteit visueel uitdrukken? Door zorgvuldige ontwerpkeuzes in uw logo en andere middelen zoals uw website en social media profielen.
 
 
Deze ontwerpkeuzes omvatten:
 
 
Het kleurenpalet dat je gebruikt
De gebruikte lettertypes
Het soort beeldmateriaal dat je gebruikt
• De kunststijl die je kiest: traditioneel, minimalistisch, modern, abstract, etc.
Je copy’s voice
De vormen die je gebruikt in je graphics

U kunt ook meer te weten komen over vormen in ons artikel vormen gebruiken om logo's te ontwerpen.
 
Geen enkel merkmiddel werkt harder dan uw logo als het erom gaat de wereld duidelijk te maken wie u bent. Uw logo is het eerste wat de meeste potentiële klanten zien, en het is het meest voorkomende beeld dat zij met uw bedrijf zullen associëren. Omdat uw logo eigenlijk het gezicht van uw merk is, en op Facebook komt het waar de meeste gebruikers foto's van hun gezicht plaatsen, moet het de persoonlijkheid van uw merk absoluut duidelijk maken.
 

Wanneer u uw logo maakt met een logo maker, hoe meer ontwerpopties u hebt, hoe beter. De reden is duidelijk: wanneer u meer ontwerpkeuzes hebt, hebt u meer manieren om uw merk uit te drukken. Hoe meer manieren u hebt om uw merk uit te drukken, hoe unieker het logo dat u kunt maken. Daarom hebben we een groot aantal lettertypes en afbeeldingen opgenomen in Logogenie’s logo maker – het is ontworpen om bedrijfseigenaren en content creators in elke industrie de creatieve vrijheid te geven om logo's te ontwerpen die echt voor hen werken. 

Social media branding
 
 

Wat je NIET moet doen als je een logo voor Facebook ontwerpt

 
 
Wanneer u een logo ontwerpt voor Facebook, is het net zo belangrijk om te weten wat u niet moet doen als wat u wel moet doen. Voor welk platform u ook ontwerpt, het is altijd in uw belang om algemene best practices op het gebied van ontwerp te volgen, zoals het kiezen van kleuren die elkaar aanvullen of juist contrasteren en het zodanig samenstellen van uw logo dat het evenwichtig aanvoelt, in plaats van onhandig of chaotisch. Wij stellen voor dat u ons artikel leest over het gebruik van het kleurenwiel om de perfecte kleurencombinatie te vinden.
 
Maar er zijn ook een paar do’s en don’t’s voor het ontwerpen van logo's die specifiek zijn voor Facebook. Houd bij het ontwerpen van uw Facebook-logo rekening met het volgende:
 
 

Don’t Violate Facebook’s Content Rules

 
 
Facebook heeft vrij strikte regels over het soort inhoud dat u wel en niet op het platform kunt plaatsen. Dit geldt ook voor de inhoud die u in uw Facebook-logo gebruikt. Uw logo mag niet bevatten:
 
Naaktheid
Seksueel suggestieve inhoud
Hate speech 
Extreem geweld of gore
Zelfbeschadigende beelden
Krachtige bedreigingen tegen specifieke personen of groepen
Spam
 
In principe mag openlijk gewelddadige of grafische seksuele inhoud geen deel uitmaken van uw Facebook-logo. Evenzo kun je geen spammy tekst of haatdragende slogans op je Facebook-profielfoto of omslagfoto zetten.
 
 

Don’t be a Careless Resizer

 
 
Het is heel gemakkelijk om uw volledige logo te nemen, het te verkleinen en het in uw Facebook-profielfoto te plaatsen. Maar doe dat niet. Zoals we hierboven hebben besproken, kan het op- en afschalen van afbeeldingen ze uitrekken, vervormen of pixelig maken. 
 
[image: logo dat’s vervormd of gepixeld is door onzorgvuldig verkleinen naast hoe dat logo’s eruit hoort te zien]
 
Soms werkt het wijzigen van de grootte. Of het werkt of niet, hangt vaak af van de grootte van de afbeelding en het soort bestand. Als je een JPEG bestand kleiner maakt, kan het vervormd raken. Als je bestand’s een PNG is, zou het goed moeten zijn. Maar controleer het zorgvuldig en als uw logo niet werkt wanneer het wordt verkleind tot Facebook-profielformaat, maak het dan opnieuw op dat kleinere formaat, zodat u weet dat het zal werken. 
 
 

Don’t be Generic

 
 
We hoeven u niet te vertellen dat iedereen op Facebook zit. Met de miljoenen actieve Facebook-profielen op het platform zijn er miljoenen profielfoto's. Daarom kunt u het zich niet veroorloven een algemeen Facebook-logo te gebruiken. Een generiek uitziend Facebook logo garandeert dat uw pagina over het hoofd wordt gezien en genegeerd, wat betekent minder likes, minder inschrijvingen en in het algemeen minder business voor uw merk. 
 

Maar wat als ik nog geen logo ontwerp?

 
 
Als je nog geen logo ontwerp hebt, heb je een voordeel ten opzichte van degenen die dat wel hebben. Waarom? Omdat u een volledig nieuw logo kunt maken en het specifiek voor Facebook kunt ontwikkelen, in plaats van een reeds bestaand logo te nemen en het binnen de pixellimieten van Facebook te laten werken. 
 
U kunt een gloednieuw logo vanaf nul ontwerpen met Logogenie’s gratis logo maker. Het is heel gemakkelijk te gebruiken; er zijn geen ontwerp- of codeervaardigheden nodig. Net zoals we het hadden over het opnieuw leren kennen van uw merk om een Facebook-logo te maken als u uw bestaande logo niet kunt aanpassen, moet u uw merkpersoonlijkheid volledig uitwerken als u een volledig nieuw logo ontwerpt. Als je nog geen duidelijke merkidentiteit hebt, is nu het moment om er een te maken. 


Ontwerp een logo met een logo maker voor facebook
 
 
 
 

Bekijk onze andere artikelen

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

Een slimme marketingstrategie is cruciaal, zelfs voor een bouwbedrijf. Een marketingstrategie helpt u niet alleen om klanten te werven; het kan veel van uw bedrijfsproblemen oplossen.   Een succesvolle marketingstrategie stelt u in staat om duidelijkheid te krijgen over uw doel; het zal het team in staat stellen om zich te concentreren op dat doel en de coördinatie gemakkelijker maken. Bovendien zal het u...

Lees meer
Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Het valt niet te ontkennen. De afmetingen van onze schermen krimpen en mobiele apparaten nemen in hoog tempo de wereldmarkt over. Het wijdverbreide gebruik van smartphones en tablets heeft waardevolle nieuwe marketingkanalen gecreëerd. Maar het is duidelijker dan ooit dat een one size fits all benadering van mobiel logo-ontwerp niet langer volstaat in de digitale advertentieruimte. Responsieve logo's lossen deze ...

Lees meer
Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Wanneer je met afbeeldingen werkt, werk je waarschijnlijk op een bepaald moment in Photoshop. Adobe Photoshop is misschien wel de bekendste, populairste grafische ontwerpsoftware ter wereld en als zodanig is het al tientallen jaren toonaangevend in de industrie. Dat betekent niet dat het makkelijk te leren is. Of dat het intuïtief werkt. Veel ontwerpers lopen tegen problemen aan als ze met Photoshop leren werken....

Lees meer
Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Ongeacht uw branche is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. De concurrentie is immers harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet te verplaatsen. Ondernemers van nu moeten hun spel verbeteren en meer moeite doen om hun online aanwezigheid op te bouwen, onder meer met messaging-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp for Bus...

Lees meer

Genereer nu een AI-gegenereerd logo

U moet uw bedrijfsnaam invoeren
x