Begin met het ontwerpen van uw logo

Merken van de wereld | De meest herkenbare logo's ter wereld

Gepubliceerd: 07.05.2020

Merken van de wereld

 

Een bedrijf’s visuele identiteit kan hen breken, maken of helpen om helemaal naar de top te vliegen. Een bedrijf of merk’s logo ontwerp is in feite een van de belangrijkste aspecten van hun visuele identiteit. Het onderscheidt niet alleen het ene merk van het andere, maar het heeft het potentieel om de prestaties van het bedrijf te verbeteren, de keuze van de klant te beïnvloeden, loyaliteit te creëren en merkwaarde op te bouwen. Dit zijn allemaal krachtige bewegingen die merken kunnen maken. Als u over uw eigen merknaam beslist, moet u een proces overwegen dat ‘merknaam testen&rsquo heet; om ervoor te zorgen dat uw doelgroep resoneert met uw merknaam, bijna net zo veel als ze doen met de onderstaande logo's! 

De Internationale Organisatie voor Normalisatie, een internationaal orgaan samengesteld uit vertegenwoordigers van verschillende nationale normen organisatie opgericht in 1947, bevordert wereldwijde eigen, industriële en commerciële normen. Het protocol van de organisatie’s voor het schatten van de merkwaarde is gebaseerd op zes belangrijke vereisten: transparantie, geldigheid, betrouwbaarheid, toereikendheid, objectiviteit en financiële, gedrags- en juridische parameters. Merkwaarde gaat hand in hand met reputatie, die mede bepalend is voor succes. Het handhaven van een positieve merkreputatie is cruciaal voor het algehele succes van een bedrijf. 

Verder hebben we aspecten van een logo toegelicht en uitgelegd waarom authenticiteit zo belangrijk is voor het ontwerpproces. Nu hebben we tien van de meest herkenbare merken ter wereld uitgekozen om in te gaan op de geschiedenis en de evolutie van het logo-ontwerp, op zoek naar antwoorden op wat hen zo succesvol heeft gemaakt. De ISO zou trots zijn. 

 

Coca-cola

 

Merken van de wereld coca cola logo


In het voorjaar van 1886 produceerde apotheker John Stith Pemberton uit Atlanta een siroop die de wereld zou veranderen. Het ging snel genoeg toen de lokale gemeenschap lovende kritieken gaf. Pemberton’s boekhouder, Frank M Robinson, bedacht de naam Coca-Cola, met de suggestie dat de twee C’s er goed uit zouden zien in advertenties. Robinson ontwierp het bedrijfsschrift door te experimenteren met een uitgebreid Spencerian schrift, met als doel de naam die hij net had gegeven een dramatische uitstraling te geven. 

Het rode en witte kleurenpalet dat we kennen en in ons cultuurlandschap hebben ingebakken, heeft meer om het lijf dan de traditionele kwaliteiten. Rood staat voor kracht, opwinding en energie. De kleur zelf lokt impulsaankopen uit, waarbij eerder onderzoek aantoonde dat pokerspelers met rode fiches meer inzetten dan die met blauwe. Het hartstochtelijke wit en de vloeiende cursieve tekst suggereert een tijd uit het verleden, een brandende nostalgie. Het palet komt toevallig overeen met het pak van de Kerstman, die sindsdien een Coca-cola mascotte is geworden, waardoor meer traditie wordt verbonden met het iconische merk. 

Snel naar het heden, waar Coca-cola de rang inneemt van de grootste drankenfabrikant en -distributeur en meer nog, een van de grootste bedrijven ter wereld. 1,9 miljard porties Coca-Cola producten worden elke dag wereldwijd verkocht, vergeleken met slechts 25 flesjes in zijn eerste jaar. Met zijn handelsmerk officieel geregistreerd in 1887, zijn er slechts kleine veranderingen geweest, waardoor Coca-cola een verdienstelijk merk van de wereld is dat samenvalt met stabiliteit en traditie. 

 

Pepsi

 

Brands of the world pepsi logo

Voor Pepsi was er Brad’s Drink. Caleb Bradham, opgericht door een apotheker in North Carolina, bracht dit geneesmiddel tot leven in 1893, enkele jaren na Coca-Cola en enkele jaren voor de opkomst van Dr. Pepper. Vijf jaar later werd Brad’s Drink Pepsi-Cola, een naam afgeleid van een ander woord voor indigestie, namelijk “dyspepsia”. 

Pepsi is een merk dat de vergelijking van wat een tijdloos en herkenbaar merk maakt, heeft getrotseerd: consistentie. In de eeuw dat Pepsi bestaat, zijn er twaalf belangrijke logoherzieningen geweest, waarbij kleinere producten en smaakvariaties niet zijn meegerekend. Ondanks deze voortdurende veranderingen heeft Pepsi één ding beloofd: tevredenheid. Hun rode, witte en blauwe tinten hebben gezorgd voor een schoon en esthetisch verantwoord logo door middel van opzettelijke rondingen en cirkels. Volgens de creatief directeur van Twitter’s riepen de overlappende cirkels op tot het maken van netwerken, interesses en ideeën, het verbinden en kruisen van collega's en vrienden. Het logo met de huidige golden ratio is nog steeds herkenbaar ondanks de voortdurende evolutie van het bedrijf. 

 

McDonald’s

 

Merken van de wereld Mcdonald's logo

McDonald’s is Amerika’s nummer één fastfoodbedrijf, opgericht in 1940 als één enkel restaurant. In de loop der tijd zijn de gouden bogen waaruit McDonald’s “M&rdquo bestaat synoniem geworden met ons collectieve idee van gemakkelijk eten. Die bogen zijn zoveel meer geworden en symboliseren de fastfoodcultuur en Amerika op een specifieke manier. 

Het merk heeft sinds de oprichting een paar redesigns ondergaan, maar heeft decennialang vastgehouden aan hetzelfde concept. Die iconische bogen waren gebaseerd op een van de oorspronkelijke restaurantontwerpen die aparte gouden bogen bevatte, die eruit zagen als een “M”,  over het gebouw. 

 

Nike

 

Merken van de wereld Nike logo

 

Nike is het meest waardevolle modemerk ter wereld, met de swoosh als een van de meest iconische merkidentiteiten die vandaag de dag bestaan. Het logo werd oorspronkelijk in 1971 ontworpen door een studente van Phil Knight, een van de oprichters van Nike. De ontwerpster, Carolyn Davidson, kreeg 35 dollar betaald en Knight werd geciteerd als zeggend: “I don’t love it, but it’ll grow on me.” 

Davidson liet zich inspireren door de Griekse godin van de overwinning, Nike, en modelleerde het logo naar haar vleugel. Griekse folklore vertelt dat Godin Nike vele dappere krijgers beïnvloedde om veldslagen te winnen om hun moederland te beschermen. De vleugels van Godin Nike zouden de krijgers op weg naar het slagveld motivatie en durf hebben gebracht. Het was belangrijk voor de ontwerper om zowel de boodschap van beweging over te brengen als zich te onderscheiden van hun rivaal, Adidas. 

Nike’s logo gebruikt de witte ruimte eromheen net zo goed als de curve zelf beweging stimuleert, waarbij je het ontwerp bijna kunt horen en voelen. De eenvoud staat voor snelheid en behendigheid, en zorgt er ook voor dat het er goed uitziet op alle producten van het bedrijf, waardoor het icoon op alle mogelijke manieren tot uiting komt. 

 

Adidas

.
 

Merken van de wereld Adidas logo

Het in Herzogenaurach (Duitsland) opgerichte en gevestigde Adidas staat voor elegantie en duurzaamheid. Het merk heeft in zijn eentje pionierswerk verricht op het gebied van minimalistisch bedrijfslogo ontwerp. De drie strepen zijn het symbool bij uitstek van Adidas geworden.

Adidas kocht het three-stripe handelsmerk van een Fins merk in de jaren 1950’s en de iconografie werd gecreëerd door de oprichter van het bedrijf, Adi Dassler. Dassler gebruikte deze merken voor het eerst in de schoenen van het merk in 1949, toen hij vooral een symbool wilde creëren dat onmiddellijk herkenbaar was bij atletiekwedstrijden. Hoewel een eenvoudig ontwerp, werd dit zo venijnig geassocieerd met het merk dat Dassler zijn bedrijf zelfs “the three-stripe company noemde.” 

Voor een beetje achtergrond over het ontwerp zelf, is het’s gemakkelijk te herkennen dat de strepen de vorm van een berg aannemen. Dit is bedoeld om klanten te inspireren en uit te dagen zichzelf te pushen om hun volledige potentieel te bereiken. 

 

Google

 

Merken van de wereld Google logo

Google is synoniem met veel van onze digitale vragen, waaronder het internet (!!). Ze’hebben niet voor niets onze lijst gemaakt. De Amerikaanse multinationale technologieorganisatie die gespecialiseerd is in internetgerelateerde diensten en producten heeft de beste reputatie van alle bedrijven in de VS en is momenteel een van de meest erkende merken ter wereld.  Google had in het begin eigenlijk twee logo's.
In 1996 bestond het Google-logo uit een afbeelding van een hand en de oorspronkelijke naam van het bedrijf (BackRub) in een rood lettertype. Na de rebranding naar Google lanceerden ze in 1998 een veel eenvoudiger logo met de tekst "Google!" in een veelkleurige tint. Ruth Kedar was de grafisch ontwerper achter het nu beroemde logo.

"We eindigden met de primaire kleuren, maar in plaats van het patroon in volgorde te laten lopen, zetten we een secundaire kleur op de L, wat het idee terugbracht dat Google'zich niet aan de regels houdt."

Er is veel discussie geweest over de imperfecties rond het huidige logo, en de Britse ontwerper Will Patterson legt sierlijk  uit waarom het Google-logo optisch perfect is ondanks de wiskundige en geometrische imperfectie.

 

Facebook

 

Merken van de wereld Facebook-logo

Facebook is opgericht in 2004 en heeft  mensen de kracht gegeven om een gemeenschap op te bouwen en tegelijkertijd de wereld dichterbij te brengen. Wat begon als een kleine en zeer lokale website in een studentenkamer is inmiddels uitgegroeid tot de social media gigant die we vandaag de dag kennen.

Toen Facebook zich begon te ontwikkelen van een universitaire netwerksite tot een wereldwijd social media platform, huurden oprichters Mark Zuckerberg en Sean Parker Mike Buzzard van Cuban Council in om een nieuw logo voor het bedrijf te ontwerpen. Het logo dat Buzzard ontwierp is vrijwel identiek aan het logo dat tegenwoordig met Facebook wordt geassocieerd, aangezien het bedrijf in de loop der jaren slechts kleine wijzigingen heeft aangebracht. Het blauwe kleurenschema van het logo werd gekozen omdat Zuckerberg lijdt aan deuteranopia, een vorm van kleurenblindheid. Een kleur die iemand die aan deuteranopia lijdt gemakkelijk kan onderscheiden is blauw.

Het Facebook-logo is simplistisch en rechttoe rechtaan qua ontwerp, met witte kleine letters op een rustige, blauwe achtergrond. Hoewel het schema is gekozen vanwege Zuckerberg’s toestand, is er toch betekenis voor het kleurenschema zelf. Blauw en wit worden al lang in combinatie gebruikt om zuiverheid en optimisme te vertegenwoordigen, iets waar Facebook als merk naar streefde. 

 

Twitter

 

Merken van de wereld Twitter-logo

“Twitter is de vogel, de vogel is Twitter,”de voormalige creatief directeur van het sociale netwerkbedrijf, Doug Bowman.

Hun handtekening icoon is al lang te onderscheiden van andere platforms, een lange weg afgelegd sinds het begin anders bekend als “twttr”. Twitter’s officiële lancering was op 15 juli 2006, toen de oprichters de Zweedse grafisch ontwerpster Linda Gavin inhuurden om het eerste officiële logo in één dag te ontwikkelen. Het logo bleef hetzelfde tot 2010, toen het door Martin Grasser’s ogen evolueerde tot hoe we het nu kennen. Zijn ontwerp, het huidige logo, is gebaseerd op een kolibrie, met als illustratie vijftien cirkels. Grasser verklaarde dat de cirkels het idee symboliseren dat Twitter informatie democratiseert en iedereen een stem geeft, om een neutraal beeld over te brengen. Twitter’s voormalige creatief directeur noemde de visuele identiteitsverschuiving de “ ultieme representatie van vrijheid, hoop en grenzeloze mogelijkheid.” Het platform communiceerde hoe vereenvoudiging een teken van succes kan zijn. 

 

Instagram

 

Brands of the world Twitter logo

CEO en medeoprichter Kevin Systrom had geen idee dat Instagram, het sociale platform voor het delen van foto's, zou uitgroeien tot een enorm internationaal netwerk. Toen Facebook het in 2012 opkocht, werd Instagram een van de meest actieve sociale mediaplatforms die er nu bestaan. 

Al hun logo's zijn gebaseerd op de vorm van een instant camera, die teruggrijpt op de belangrijkste aanduiding van het netwerk’s voor het delen van foto's. Het originele Instagram logo uit 2010 werd ontworpen door Systrom, en was een knock-off van een Polaroid camera met een regenboogstreep. Nu is het Instagram-logo een minimalistische zonsondergangkleurige omtrek van de oorspronkelijke Polaroid-camera-afbeelding. De overgang van een duidelijk analoge camera naar de minimalistische digitale illustratie die het nu is, veroorzaakte ophef binnen de bestaande gemeenschap, maar de memorabiliteit en herkenbaarheid blijven bestaan. 

 

Amazon

 

Merken van de wereld Amazon logo

We’ll eindigen onze lijst van merken van de wereld met een banger: Amazon.com, Inc. Het Amerikaanse multinationale technologiebedrijf gevestigd in Seattle, Washington is een e-commerce, cloud computing, kunstmatige intelligentie en digitale streaming techbedrijf, dat nu wordt beschouwd als een van de “Big Four” bedrijven samen met Google, Apple en Facebook. 

De oprichter van Amazon, Jeff Bezos, huurde Turner Duckworth in om het Amazon-logo te ontwerpen. Aanvankelijk was het logo de letter ‘‘A’’ met daarin de vorm van een rivier. In 1997 vervangen door meer gedetailleerde tekst (waaronder‘‘amazon.com'' met de slogan ‘Earth's Biggest Bookstore’). Het logo dat we vandaag kennen met de gele lijn werd aangenomen in 1998, met de boodschap dat ze alles verkopen van “A tot Z”. 

;

 

Nodig branding voor uw volgende bedrijf
 

Logogenie's logo maker



Logogenie’s derde generatie gratis logo maker maakt het mogelijk om uw bedrijf’s industrie en het gewenste lettertype te specificeren. Via drie stappen kunt u uw logo personaliseren door middel van uw bedrijfsnaam en baseline, of slogan. Eerste stap: bedrijfsgegevens invoeren. Er is een ruime keuze aan industrieën, waaronder bouw, mode, technologie, wellness, voeding, transport en meer. Stap twee: kies een logosjabloon. Er zijn er honderden beschikbaar, en na uw keuze kunt u een voorbeeld bekijken en downloaden. Aanpassing gebeurt door onbeperkte aanpassingen. Lay-out, kleurenpalet, lettertypes en symbolen kunnen worden aangepast. Stap drie: een download in hoge resolutie is beschikbaar, en in vele formaten. Het logo ontwerp is compatibel met programma's als Adobe Illustrator en Photoshop. 


Start met het ontwerpen van uw logo

 

Bekijk onze andere artikelen

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

5 doeltreffende marketingstrategieën voor uw bouwbedrijf

Een slimme marketingstrategie is cruciaal, zelfs voor een bouwbedrijf. Een marketingstrategie helpt u niet alleen om klanten te werven; het kan veel van uw bedrijfsproblemen oplossen.   Een succesvolle marketingstrategie stelt u in staat om duidelijkheid te krijgen over uw doel; het zal het team in staat stellen om zich te concentreren op dat doel en de coördinatie gemakkelijker maken. Bovendien zal het u...

Lees meer
Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Wat is een responsief logo en waarom is het belangrijk voor uw bedrijf?

Het valt niet te ontkennen. De afmetingen van onze schermen krimpen en mobiele apparaten nemen in hoog tempo de wereldmarkt over. Het wijdverbreide gebruik van smartphones en tablets heeft waardevolle nieuwe marketingkanalen gecreëerd. Maar het is duidelijker dan ooit dat een one size fits all benadering van mobiel logo-ontwerp niet langer volstaat in de digitale advertentieruimte. Responsieve logo's lossen deze ...

Lees meer
Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Hoe gebruik je photoshop om je vector logo in minuten te bewerken!

Wanneer je met afbeeldingen werkt, werk je waarschijnlijk op een bepaald moment in Photoshop. Adobe Photoshop is misschien wel de bekendste, populairste grafische ontwerpsoftware ter wereld en als zodanig is het al tientallen jaren toonaangevend in de industrie. Dat betekent niet dat het makkelijk te leren is. Of dat het intuïtief werkt. Veel ontwerpers lopen tegen problemen aan als ze met Photoshop leren werken....

Lees meer
Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Onze stap-voor-stap gids voor het bouwen van een succesvolle bedrijfswebsite voor beginners

Ongeacht uw branche is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. De concurrentie is immers harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet te verplaatsen. Ondernemers van nu moeten hun spel verbeteren en meer moeite doen om hun online aanwezigheid op te bouwen, onder meer met messaging-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp for Bus...

Lees meer

Genereer nu een AI-gegenereerd logo

U moet uw bedrijfsnaam invoeren
x