Wat’s het belangrijkste waar je aan denkt bij het ontwerpen van een logo?
Je wilt dat het modern is.
Je wilt dat het herkenbaar en memorabel is.
Je wilt het strak hebben.
Je wilt dat het de geest van het merk oproept.
Waarom veranderen logo's? – Omdat het publiek verandert. In de jaren zestig hielden mensen van een ander soort ontwerp dan nu. Daar hebben we bewijs voor! Laten we bespreken hoe enkele van de populairste logo's in de loop der tijd zijn veranderd. Deze evolutie leert je hoe je over verandering moet nadenken terwijl je het logo van een merk ontwerpt.
Start met het ontwerpen van uw logo
1. Pepsi
Pepsi’s logo tijdlijn is vrij interessant voor een analyse. Het is een vrij lange evolutie, vanaf 1898. Vanuit het standpunt van vandaag heeft het eerste logo een onleesbaar lettertype en is het te ingewikkeld. We merken echter dat element op dat’s drager is van alle veranderingen die volgen - de golf, werveling… noem het wat je wilt.
Tijdens de volgende vier decennia veranderde Pepsi het lettertype, maar de kleur en het basisontwerp bleven hetzelfde. In 1950 zien we een grote verandering – het bedrijf introduceerde kleur in zijn logo, waarschijnlijk om zich te onderscheiden van de concurrerende Coca Cola.
In dit logo zie je ook het ontwerp op een pet. De kleuren en de dop, naast de swirl, blijven de dragers van verandering in alle toekomstige ontwerpen. Later veranderde Pepsi uiteindelijk het lettertype in iets leesbaarders, en we eindigen met het huidige logo dat er zo uitziet:
2. Mercedes-Benz
Wanneer u aan Mercedes-Benz denkt, wat is dan het eerste beeld dat u te binnen schiet? Het is toch de driepuntige ster? Het is een symbool van land, zee en lucht en staat voor het streven van het merk om met zijn motoren al deze gebieden te domineren. Maar dat symbool werd ontwikkeld in 1909. De eerste Mercedes auto werd in 1901 op de markt gebracht. Weet u hoe het eerste logo eruit zag?
We zien hier geen drager van ontwerpveranderingen. In 1909, toen de ster werd geboren, had het logo geen overeenkomsten met het eerste. Die ster bleef echter een stempel van herkenning voor het merk. Hoewel hij evolueerde, is hij nog steeds aanwezig in het logo van vandaag. Hier’s het huidige logo van Mercedes-Benz:
3. Goodyear
Goodyear heeft een van de meest iconische logo's die we kennen. Weet je waarom? – Omdat het door de jaren heen relatief universeel is gebleven. De kleur en het lettertype hebben kleine veranderingen ondergaan, maar we kunnen het oorspronkelijke ontwerp nog steeds herkennen in het logo van vandaag.
Het belangrijkste element van het logo is de Wingfoot – het symbool dat de oprichter koos omdat hij zich liet inspireren door het beeld van Mercurius, een oude god uit de Romeinse mythologie. Zo zag het logo eruit toen het in 1900 werd gelanceerd:
En zo ziet het er nu uit:
4. Nike
Beweging. Eenvoud. Klassiek, maar modern design. Dat is waar Nike als merk voor staat, en het logo staat ook voor die waarden. Het eerste logo werd ontworpen door Carolyn Davidson in 1971. Ze kreeg een uurtarief van 2 dollar voor dat werk. Wie had gedacht dat haar ontwerp het meest herkenbare logo van de 20e eeuw zou worden?
Het vinkje (bekend als de Nike Swoosh) ging aanvankelijk gepaard met de naam van het merk’s eroverheen geschreven. Zo zag het originele logo eruit:
In de loop der jaren veranderde het ontwerp, voornamelijk in het lettertype en de positie van de letters. In 1995 besloot Nike uiteindelijk de letters uit het logo te schrappen, omdat de swoosh al een herkenbaar teken voor het merk was. Tegenwoordig ziet het logo er zo uit:
We zien nog steeds het oudere logo met letters van tijd tot tijd. We zien ook kleurveranderingen in de enkele swoosh. Maar we weten nog steeds dat het Nike is, en dat komt omdat de ontwerper een element heeft bedacht dat een drager is van verandering.
Genieke logo's lijken eenvoudig te ontwerpen, nietwaar? Ze zijn allemaal eenvoudig. Het gaat om het idee en het ontwerpproces erachter. Als logo-ontwerpers moeten we altijd rekening houden met verandering, en elementen inbouwen die ervoor zorgen dat de aanvankelijke vibe van het merk hardnekkig blijft gedurende die evolutie.
Start met het ontwerpen van je logo