2020 is aangebroken en we verwachten dat dit nieuwe decennium veranderingen zal brengen in de status quo van logo ontwerp. Logo ontwerp is historisch gezien vrij stabiel vanwege de gemeenschappelijke elementen van tijdloze logo's die de gedachten van klanten vasthouden. We verwachten echter dat 2020 het begin zal zijn van een aantal interessante wendingen in de wereld van logo ontwerp.
Elke grafisch ontwerper moet de trends kennen om frisse en moderne stijlen van logo ontwerp te creëren. Hier zijn enkele van de opkomende trends in 2020 waarvan we verwachten dat ze meer leven zullen toevoegen aan elk bedrijfslogo!
1. Gradiënten: meer kleur, meer plezier
Het kleurverloop is een essentieel element in logo's dat dimensie en diepte geeft, daarom blijft het een top designtrend. Verlopen voegen complexiteit toe aan het beeld en zorgen voor een dynamische en toch rustgevende interpretatie die de aandacht van de kijker trekt. In de huidige smartphone-maatschappij verwachten we dat het gebruik van kleurverlopen ook in 2020 zal blijven domineren.
2. Multi-color gradient
Een combinatie van twee of meer kleuren zorgt voor de levendigheid die elke visuele voorstelling nodig heeft. Merken gebruiken kleurencombinaties om snel geïdentificeerd te worden, vooral in een verzadigde niche. U kunt een uniek palet kiezen dat de natuur uitbeeldt of het logo een futuristische uitstraling geven door levendige kleuren in verschillende tonen te mengen.
3. Analoog verloop & 3D
U kunt ook kiezen voor een meer harmonisch kleurenschema dat slechts één kleur in verschillende tinten gebruikt. Het is eenvoudig en schoon, maar maakt ook indruk met een gemakkelijk herkenbaar merk. Een van de moderne interpretaties van het kleurverloop is de toepassing van 3D-effecten. Het creëert een taps toelopend ontwerp dat het kleurcontrast benadrukt en bijdraagt aan de verfijning van het beeld.
.
4. Black and White
Er is iets met zwart-wit logo's dat jaar na jaar terugkomt in de lijst van ontwerptrends. Ze zijn stijlvol maar rechtlijnig en hebben niet veel franje nodig om indruk te maken op het publiek. Merken hebben vaak een zwart-wit versie van hun logo, wat nuttig is, vooral in drukwerk, omdat het beeld vaak scherper en properder oogt.
Animatie is de nieuwste verbetering van zwart-wit logo's die een andere opvallende trend is die we verwachten in 2020.
Leuke en vriendelijke Cartoon animaties
Logo's die veel vrolijkheid brengen staan in de schijnwerpers voor 2020. Geanimeerde cartoons zijn een groeiende ontwerptrend die creativiteit en entertainment uitstraalt. Merken die zich willen profileren als leuk, vriendelijk en gemoedelijk zullen baat hebben bij dit ontwerp.
5. Doodle stijl
Doodles charmeren hun weg naar de trendslijst omdat ze rauw maar aangenaam zijn. Het lijkt op handgetekende cartoons waardoor logo's er artistieker en origineler uitzien.
6. Platte stijl
Vlakke cartoonillustraties behoren nog steeds tot de top omdat ze eenvoudig maar flexibel zijn, die graphic
ontwerpers gemakkelijk vinden om te manipuleren en aan te passen. Bekijk deze vlakke stijl animatie voor Cub Studio door Fraser Davidson.
7. Outline stijl
Cartoons met duidelijke (en meestal dikke) contouren trekken de aandacht van een gebruiker en zorgen ook voor een schaalbaar ontwerp. Je kunt het verkleinen of vergroten zonder je zorgen te maken over beeldvervorming omdat de contouren het logo zelf duidelijk definiëren. Deze unieke animatie van David Etinger geeft de essentie van deze stijl weer.
8. Typeface Imagery
Een eenvoudig logo kan zo worden ontworpen dat het een betekenis draagt. Het kan worden verwerkt met een afbeelding die overeenkomt met de merkidentiteit. Met de negative-space techniek kunnen ontwerpers delen van de letters vervangen, zodat het publiek wordt aangesproken en het woord meer betekenis krijgt. Deze ontwerptrend kan lastig zijn, maar zal uiteindelijk het unieke karakter aan uw logo geven als u het eenmaal onder de knie heeft.
9. Opvallende isometrie en 3D
De ontwikkeling van robuuste illustratiesoftware gaf aanleiding tot 3D en isometrische trends in grafisch ontwerp. In 2020 leggen deze stijlen nog steeds de lat hoog en zorgen ze voor de diepte en illusie die logo's tot leven brengen.
10. Spelen met aangepaste Logotypes
Logotypes zijn verre van gewoon en saai in 2020. Wanneer u aangepaste logotypes gebruikt, hoeft u geen afbeelding toe te voegen omdat het lettertype al ontworpen is om het merksymbool te integreren. Het gebruikt het element van verrassing en verborgen betekenis die gemakkelijk te herkennen en toch moeilijk na te maken is, waardoor uw logo punten voor originaliteit krijgt.
11. Transparantie weergeven met semi-transparante vormen
Het transparant maken van elementen in het logo geeft het beeld een geheel nieuwe betekenis. De semi-transparante stijl geeft een intrigerende waarde, waardoor het publiek zich afvraagt waarom het zo ontworpen is. Door een mix van gestapelde en overlappende vormen kan uw merk zijn streven naar transparantie benadrukken, wat het vertrouwen en de loyaliteit van de klant bevordert.
12. Klassiek metaal of gegraveerde stijl
Injectie van metallics in het logo ontwerp en het gebruik van hints van zilver of goud geeft het gevoel op maat gemaakt en exclusief te zijn. Deze trend heeft door de jaren heen standgehouden en zal in 2020 een knaller worden.
Het gebruik van metaalgravures, vooral in drukwerk, zorgt voor een vleugje klasse dat smeekt om waardering voor de mooiere dingen in het leven. Het’s perfect voor als u uw logo geraffineerd en chique wilt hebben.
13. Going retro
Retro stijlen, zoals in het lettertype of het beeld, maken een enorme comeback in 2020. Grunge, pastel, versleten papier en meer zullen het verleden weer in de schijnwerpers zetten. Deze trend spreekt een brede groep mensen aan, die nostalgie kan opwekken of nieuwe herinneringen kan creëren, ongeacht de leeftijd van de kijker. Retroontwerpen worden modern gemaakt met geavanceerde softwaretechnieken om het beeld helderder en duidelijker te maken. Echter, de esthetiek die kan bestaan uit pixels, chroom en neon blijft behouden in het ontwerp.
14. Minimalisme door geometrische vormen
Het gebruik van geometrische vormen bij het ontwerpen van logo's raakt nooit uit de mode, en het blijft populair om bovenaan de lijst van trends te staan. Ontwerpers geven vaak de voorkeur aan het creëren van simplistische logo's die vormen gebruiken om de identiteit van het merk te definiëren. Geometrische vormen kunnen gemakkelijk worden geïmplementeerd zonder de kijker af te leiden van het centrale element van het logo.
Ontwerp door dcastro
Dat’s een wrap!
Deze trends maken logo ontwerp in 2020 dynamisch, levendig en vol leven. U kunt kiezen uit een van de stijlen om uw eigen stijl te creëren door het inbrengen van elementen zoals afbeeldingen die uniek zijn voor uw merk. Het is cruciaal om een stap boven de norm te zetten en te innoveren zodat mensen gemakkelijk de uniciteit van jouw merkidentiteit kunnen herkennen. Dus voel je vrij om inspiratie op te doen uit deze logotrends en begin te pionieren in dit nieuwe decennium van design!