Hoe ontwerpen we het perfecte logo? Het is hoogst onwaarschijnlijk om het bij de eerste poging te maken. Er zijn meerdere iteraties en pogingen nodig voordat de klant uiteindelijk voor het definitieve logo kiest. Dit scenario is typisch voor alle aspecten van het leven. Succes en mislukking zijn twee kanten van de medaille. Wij hebben ons deel van beide gezien, en hebben de ervaring gebruikt voor de verbetering van de mensheid.
Het komt ook voor dat een verkeerd ontwerp de aandacht van de consument heeft weten te trekken. Sommige ontwerpen zijn echter gewoon verkeerd, en moeten koste wat kost worden vermeden. Deze ontwerpen kunnen dienen als een nuttig leerplatform voor de ontwerpgemeenschap.
Het gewone lettertype
Het is een veelgemaakte fout onder de mamma en pop bedrijven. Het is heel normaal dat mensen aannemen dat een kleurenlettertype in aanmerking komt als logo. Ze benadrukken de volledige naam van het bedrijf met een artistiek lettertype en denken dat het de eigenschappen van het logo uitvlakt. Deze onwetendheid kan op den duur schadelijk zijn. Het gekozen lettertype voor een logo-ontwerp wordt gedaan op basis van de doelgroep, de merkvisie en het productportfolio. Een vet of een 3D-lettertype zal nooit de truc doen.
De letterlijke geheugensteun
Mnemonische of iconen voegen het leuke element toe aan het logo design. Ze neutraliseren de ernst van het logo en helpen de consument het logo in kortere tijd te begrijpen. Deze geheugensteun wordt meestal op maat gemaakt om aan de eisen van het merk te voldoen. Hoewel er specifieke pictogrammen zijn die de sectoren symbolisch weergeven, is er geen vaste regel dat ze moeten worden opgenomen. Sommige bedrijven gebruiken de letterlijke mnemonic die online beschikbaar is, en dit is een complete ramp.
Start met het ontwerpen van je logo
De vreemde uitlijning
De ontwerpindustrie heeft chaos in haar werk graag verwelkomd. Mensen hebben geleerd de schoonheid ervan te waarderen. Toch moet het geordende chaos zijn, en moet er enige symmetrie in zitten. Het logo ontwerp is niet voor niets in een horizontaal vlak gemaakt. Het maakt het rustiger om te passen in de verschillende collaterals. De consument heeft een betere affiniteit met het logo wanneer het aangenaam en spanningsvrij is voor het oog. Verticaal of vormloos uitgelijnd is een absoluut nee in deze branche.
De letterafstand
De ruimte tussen elke letter heeft een psychosomatische betekenis. Het heeft de macht om een lezer aan te moedigen of te ontmoedigen om er een band mee op te bouwen. Dit is de belangrijkste reden waarom we ons bij het lezen van sommige boeken ontspannen en bij andere boeken gestrest voelen. Dezelfde logica geldt voor de letters in het logo ontwerp. Het handhaven van uniformiteit met de juiste hoeveelheid witruimte is essentieel. Dit verbetert de leesbaarheidsfactor en maakt het ook aantrekkelijk voor de kijkers. Ongelijke ruimte tussen de letters moet koste wat het kost worden vermeden.
De hangende elementen
Het kan onmogelijk zijn om een perfect rechte lijn te bereiken bij het maken van een aangepast logo. Er zijn een paar overloopjes die we niet kunnen vermijden, en het voegt meer waarde toe aan het geheel. Er moet synchronie zijn tussen de naam van het merk's en het icoon. Als het pictogram niet in harmonie met de inhoud wordt geplaatst, zou dat een ramp zijn. Het ezelsbruggetje kan voor of na de merknaam worden geplaatst voor een betere visualisatie. Connectiviteit is van vitaal belang als het gaat om het ontwerpen van een logo.
De ongelijke plaatsing
Wat is de gemeenschappelijke factor die in alle significante ontwerpen te zien is? Er is een onzichtbare lijn waarop het logo en de geheugensteun worden geplaatst. Deze lijn hoeft niet per se recht te zijn. Het kan een gebogen lijn zijn of zelfs een cirkel. Hij mag echter niet in een willekeurige volgorde worden geplaatst. Dat kan verwarrend zijn voor de kijker en de overeenstemming verstoren bij gebruik in andere collaterals. Het handhaven van enige orde in het hele ontwerp is essentieel. Zelfs de logo's van de grote merken zijn mislukt door deze ongelijke plaatsing.
De meervoudige pictogrammen
Een icoon in het logo ontwerp wordt op maat gemaakt om te voldoen aan de individuele behoeften van het bedrijf. Er kunnen talrijke elementen zijn die worden gebruikt in het creatieproces. Ze worden echter verenigd tot een enkel ezelsbruggetje dat de beoogde boodschap overbrengt. Het gebruik van deze iconen als individuele elementen en het gebruik van meer dan twee mnemonics is een klassiek voorbeeld van een slecht logo ontwerp. Hoe goed het ook geplaatst is, het bereikt het doel niet.
De plaatsing van de tagline
De tagline is een eenregelige verklaring van de visie van het merk’s. Deze kan worden opgenomen als onderdeel van het logo, en de positie ervan speelt een essentiële rol in het succes van het logo. De ideale plaats voor de tagline is onderaan. De zijkant is te klein voor de inhoud, en de bovenkant is niet de plaats. Hij moet altijd onder de merknaam staan om een goede zichtbaarheid te garanderen.
De kleurkeuze
De kleur geeft leven en waarde aan het logo ontwerp. Meestal worden in het logo naast zwart en wit twee kleuren gebruikt. Deze twee kleuren moeten elkaar aanvullen en het logo-ontwerp versterken. De tinten mogen niet overheersen, omdat dit de spanning voor het oog verhoogt. Het is bekend dat merken een tint gebruiken voor het lettertype en de andere voor het ezelsbruggetje. Hoewel het gebruik van meerdere kleuren niet verboden is, wordt het niet aanbevolen. Dit gebruik kan de merkboodschap verstoren en een aanzienlijke impact hebben op de collaterals.
Conclusie
Het logo ontwerp creëert de eerste indruk van het bedrijf. Het kan het merkimago maken of breken. Er zijn belangrijke regels voor logo-ontwerp die u in acht moet nemen. De meeste consumenten waarderen een goed logo ontwerp niet. Een slecht ontwerp krijgt echter wel kritiek, en kan een negatieve invloed hebben op het product. Het is nogal besmettelijk, en voorzichtigheid is geboden om de juiste keuze te maken. Deze aanpak is zelfs vereist bij het creëren van een aangepast logo voor een specifieke campagne. Door experimenteren en uniciteit wordt aangemoedigd, is het essentieel om het intellectueel spannend en esthetisch aangenaam te maken. Bedrijven kunnen feedback sessies organiseren onder werknemers en consumenten om te begrijpen of ze op de juiste weg zijn.
Start het ontwerpen van uw logo