Het is geen geheim dat het gekozen lettertype van invloed is op de manier waarop mensen uw boodschap interpreteren. Wanneer u crafting the perfect logo om het gezicht van uw merk te zijn, is het lettertype (of de lettertypes!) dat u kiest voor de tekst in uw logo van belang... heel erg belangrijk. Een lettertype dat algemeen aanvoelt, zorgt voor een saai, vergeetbaar logo en een lettertype dat niet bij uw merk past, zorgt ervoor dat mensen niet weten wie u bent en wat ze van u kunnen verwachten.
Dus wie bent u? En wat doe je – en hoe doe je dat anders dan je concurrenten? Neem even de tijd om sleutelwoorden over uw merk op te schrijven als u nog geen duidelijk beeld hebt van uw merkpersoonlijkheid. Denk na over hoe u uw merk beschrijft en hoe uw doelgroep het (idealiter!) beschrijft. Misschien bedenkt u trefwoorden als:
Playful, Sophisticated, Progressive, Value-focused, Eco- conscious, Traditional, Creative, Luxurious, Trustworthy, Youthful, Old-school, Masculine, Feminine, Unconventional...
Als u eenmaal een duidelijk beeld hebt van hoe u wilt dat uw merk wordt gezien, kunt u gemakkelijk uitzoeken welk lettertype u het beste kunt gebruiken in uw logo. En op uw website. En overal waar u tekst gebruikt. Bekijk dus een paar verschillende lettertypecategorieën om te zien welk lettertype het beste bij uw merk past, en kijk vervolgens goed naar individuele lettertypes binnen die categorie om te bepalen welk lettertype het meest “bij u past.” Maar laten we eerst een snelle omweg maken om het te hebben over de geschiedenis van lettertypes en logo's.
Lettertypen en logo's: Een langlevend paar
Een andere naam voor een lettertype is een lettertype. Die uitdrukking stamt uit de jaren 1400, toen Johannes Gutenberg de drukpers uitvond. Het woord “lettertype” verwijst letterlijk naar het ontwerp dat met behulp van beweegbare letters op papier wordt gedrukt. Gutenberg’s eerste lettertype stond bekend als Blackletter, en u’s hebben het zeker gezien – en moderne lettertypes die het emuleren – in films, televisie en alles wat ontworpen is om “Middeleeuwen.”
De uitvinding van de drukpers is waar ons moderne concept van lettertypen begon. Voorheen werd al het geschreven werk met de hand geschreven – dus in zekere zin was ieders handschrift zijn eigen persoonlijke lettertype. Maar er was geen manier om lettertypeontwerpen te standaardiseren, totdat ze in beweegbare letterblokken werden gesneden en gebruikt om duizenden identieke exemplaren van boeken, kranten en andere documenten te drukken. In 1470 vond Nicolas Jensen Roman Type uit, een lettertype geïnspireerd op de bewegwijzering op oude Romeinse gebouwen. En in 1501 gaf Aldus Manutius de wereld een lettertype dat we nu nog steeds gebruiken: cursief.
Vandaag heb je veel meer mogelijkheden. Je kunt je lettertype vet maken, je kunt het onderstrepen met een snelle sneltoets, je kunt het zo groot of zo klein maken als je wilt en het belangrijkste is dat je duizenden verschillende lettertypes kunt downloaden en gebruiken. In veel gevallen zijn ze gratis.
Wapens gaan iets verder terug dan lettertypen. In de Middeleeuwen identificeerden adellijke families zich met wapenschilden. Een wapen toonde ontwerpelementen zoals kleurenschema's, patronen, soms dierfiguren en tekst, zoals het motto en/of de strijdkreet van de familie. Een wapenschild identificeerde de drager ervan onmiddellijk als deel van de familie die met het symbool verbonden was, waardoor dit een van de eerste gevallen van branding was.
In de Middeleeuwen kwamen logo's en merken in een stroomversnelling toen koning Richard II van Engeland een wet aannam die alle bierbrouwers verplichtte zich als zodanig te identificeren met opvallende uithangborden. Tavernes begonnen op hun borden heraldische afbeeldingen aan te brengen, die dorstige klanten hielpen hen te vinden en te identificeren. Vergeet niet dat de meeste mensen in het middeleeuwse Europa analfabeet waren en dat er geen telefoons bestonden. Als je je vriend wilde ontmoeten voor een drankje in de taverne, was de gemakkelijkste manier om ervoor te zorgen dat je bij dezelfde taverne terechtkwam, om af te spreken bij een specifiek tavernebord, zoals de Green Dragon taverne of de Boar and Cock Pub.
Deze vroege logo's vertrouwden op beelden en kleurenschema's om hun merken te identificeren, en de logo's van vandaag zijn niet anders. Maar de logo's van vandaag hebben een ander hulpmiddel in hun arsenaal: lettertypes. Zo kun je je drakenmascotte combineren met een tekst die eruit ziet alsof hij in brand staat of het geometrische logo van je chique salon omlijsten met een dun, elegant serif-lettertype. Bereid om je lettertypes te bekijken?
Serif lettertypes
Serifs zijn die randjes aan de uiteinden en hoeken van letters in bepaalde lettertypes. Een paar van de bekendste serif fonts zijn Butler, Times New Roman, Georgia, Trajan Pro en Baskerville. Bekijk een paar bekende merken die serif fonts gebruiken en denk na over hoe je deze merken waarneemt.
Het is verbazingwekkend hoe een paar kleine nopjes een lettertype echt klasse kunnen geven, nietwaar? Serif-lettertypes zijn de keuze bij uitstek voor merken die gepolijst, chic en voor velen ouderwets aanvoelen. Het zijn de lettertypes voor tijdloze, klassieke merken en merken die willen communiceren dat zij de slimme, verfijnde keuze zijn.
Sans Serif lettertypes
Zoals de naam al zegt, zijn schreefloze lettertypes lettertypes zonder schreef. In sommige gevallen heeft een lettertype een schreefloze en een schreefloze versie, zoals Liberation.
.
While serif fonts zijn een goede keuze voor traditionele, gepolijste, tijdloze merken, sans serif fonts zijn beter geschikt voor moderne, progressieve merken. Als je een techbedrijf bent of een op jongeren gerichte kledingwinkel, overweeg dan een schreefloos lettertype te kiezen. Ook als je een merk bent dat bekend staat om het onderbieden van de concurrentie en het leveren van service zonder franje, is een schreefloze letter meestal de juiste keuze. Futura, Eras bold, Helvetica, Arial en Oldsans Black zijn wellicht de bekendste schreefloze lettertypes.
Handschriftelijk geïnspireerde lettertypen
Zoals de naam al zegt, zijn op handschrift geïnspireerde lettertypes lettertypes die eruitzien alsof ze met de hand zijn geschreven. Op handschrift geïnspireerde lettertypes zijn een goede keuze voor elk merk met een organisch, huiselijk gevoel. Ze zijn ook een effectieve manier om de wereld te laten zien dat hoe groot je bedrijf ook is, alles wat je doet jouw persoonlijke touch krijgt.
Handschriftelijk geïnspireerde lettertypes zijn er in verschillende stijlen, waarbij sommige eruit zien als een fantasievol schrift en andere eruit zien als een notitie op een plakblok. Net zoals je veel over een persoon kunt afleiden uit haar persoonlijke handschrift, kan de wereld veel over je merk afleiden uit het type handschrift-geïnspireerd lettertype dat je kiest. Bekende handgeschreven lettertypes zijn onder andere Calling heart, Qlassik Bold, Androgyne, Tibitha en Sweaty.
Vette (en niet zo vette) lettertypen
Ben je een vet, in-your-face merk? Ja? Nou dan – schreeuw uw boodschap door de stratosfeer met een BOLD lettertype.
Een dik, vet lettertype laat de wereld zien dat jouw merk een kracht is om rekening mee te houden. Je neemt ruimte in, je deinst niet terug. Een vet lettertype is de ideale keuze voor een merk met veel energie en intensiteit, zoals een rocklocatie, een tokkelbaan, een personal trainer of zelfs een lijn met pittige snacks. Fonts zoals Gotham Black, Cunia, Oswald, Cornerstone zullen de truc doen!
Dat betekent niet per se dat je agressief bent, maar wel dat er niet met je te sollen valt en dat je niet genegeerd kunt worden. Denk daarentegen aan wat een dun, piekerig lettertype zegt over het merk dat ervoor kiest.
Een dun lettertype voelt rustiger, stiller, maar niet noodzakelijk minder krachtig. Dat komt omdat lettertypeontwerpen genuanceerd zijn, en elk schijnbaar klein ontwerpelement – zoals hoe de letters’ gewicht zijn verdeeld, of het lettertype serifs heeft of niet, en of de letters hoekig of afgerond zijn – kan een aspect van uw merk overbrengen aan de mensen die het bekijken.
Vintage-geïnspireerde lettertypen
Als je een retro-geïnspireerd merk bent, zoals een verkoper van vintage kleding of een historische reenactment groep, is een vintage-geïnspireerd lettertype de keuze voor jou.
Vintage fonts zijn echter niet alleen voor vintage merken. Ze zijn een effectieve keuze voor elk merk dat wil benadrukken dat ze dingen op de ouderwetse manier doen. Het gebruik van een vintage-geïnspireerd lettertype kan een gevoel van vertrouwen in je merk opwekken en het laten voelen als de gevestigde, betrouwbare keuze.
Let’s say you’re a delivery service. Met een lettertype dat er ouderwets uitziet, laat je de potentiële klanten subtiel zien dat als ze bij jou een auto boeken, ze een ouderwetse klantenservice van hoge kwaliteit kunnen verwachten. Of de klantenservice vroeger echt beter was of niet is hier niet relevant – als uw klanten geloven dat het zo was, en u communiceert hen dat u ouderwetse waarden aanhoudt zoals het leveren van snelle, beleefde service, zullen klanten die op zoek zijn naar dat type ervaring naar u komen boven een merk dat dezelfde belofte doet.
Vintage-geïnspireerde lettertypes zijn ook een leuke keuze voor grillige merken, vooral die met een kitscherige, campy feel.
Novelty Fonts
En dan zijn er de lettertypes die gewoon leuk zijn. Dit zijn de lettertypes die eigenzinnig, vreemd en onconventioneel zijn en in niets lijken op andere lettertypes. Er niet uitzien als andere lettertypes is hier geen fout... het is een functie.
Als je een super uniek merk hebt, laat dan je freak flag wapperen met een super uniek lettertype. Misschien wil je zelfs investeren in een aangepast lettertype, zodat jij het enige merk bent dat het lettertype gebruikt dat jij hebt.
En denk niet dat je merk super out-there moet zijn om een nieuw lettertype te gebruiken. Elk merk dat grillig en leuk is, kan een speels of maf lettertype gebruiken om te laten zien dat ze het leven niet al te serieus nemen.
Het juiste lettertype voor uw logo vinden
Als je een duidelijk beeld hebt van wie je als merk bent, is het kiezen van het perfecte lettertype voor je logo eenvoudig.
Maar wat als de trefwoorden die uw merk beschrijven niet netjes in één categorie vallen? Je bent niet alleen – elk merk heeft zijn eigen unieke mix van eigenschappen, dus het is heel goed mogelijk om speels en verfijnd te zijn of luxueus en gericht op het leveren van een grote waarde. Zoek een lettertype dat alle aspecten van uw merk combineert in een lettertype.
Zeg bijvoorbeeld dat u een progressief denkende keten van natuurvoedingswinkels bent die traditionele manieren van verbouwen, bewaren en opslaan van producten omarmt. Denk aan een markt voor biologische producten die al het fruit en de groenten los in bakken heeft om plastic afval te verminderen en die kleinschalig broodbeleg en conserven aanbiedt in blikken en glazen potten. Het ideale lettertype voor dat merk is misschien een schreefloos, op handschrift geïnspireerd lettertype zoals Lemon Yellow Sun of Norquay.
Dergelijke lettertypes zijn te vinden in online databases zoals dafont.com of 1001fonts.com. In sommige gevallen moet u de licentie kopen om een lettertype te gebruiken of toestemming krijgen van de maker.
Hoe gebruik je lettertypen om logo's te maken
Niet alle logo's zijn tekst gekoppeld aan een afbeelding. Sommige zijn gewoon een bedrijfsnaam of initialen. Dit soort logo wordt een woordmerklogo genoemd, waarvan het bekendste waarschijnlijk het Disney-logo is.
Er zijn tal van redenen waarom merken kiezen voor woordmerken. Een veel voorkomende reden is dat het merk een onderscheidende naam heeft en die naam op de voorgrond van hun branding wil plaatsen. Dit is ook een veel voorkomende merkstrategie voor opkomende merken, want door de naam van het merk’s centraal te stellen in hun logo's is een snelle manier om hun naam herkenbaar te maken en (idealiter) van hun start-ups een begrip te maken.
Bij een woordmerklogo is het lettertype dat u gebruikt de belangrijkste ontwerpkeuze. De reden is simpel – uw logo is allemaal tekst, dus er’s geen beeld om het te dragen als uw lettertype zwak is. Hier zijn een paar belangrijke punten om in gedachten te houden bij het kiezen van een lettertype:
.
•
Let goed op de kerning van een lettertype, de hoeveelheid ruimte tussen de letters. Sommige lettertypes hebben heel weinig ruimte tussen de letters, waardoor ze moeilijk te lezen zijn.
• Bedenk welke vormen uw merk het beste beschrijven. Net als kleur en lettertype communiceren de vormen in uw logo uw merkpersoonlijkheid. Cirkels en andere ronde vormen communiceren een vriendelijker, zachter merk, terwijl vierkanten en hoekige vormen een meer conservatieve, afstandelijke persoonlijkheid uitstralen. Kijk naar de vormen van de letters in elk lettertype dat u overweegt om te bepalen welke goed passen bij uw merk
•
Het lettertype moet leesbaar zijn in de maten waarin je het wilt gebruiken. Test dit door een lettertype te kiezen en het dan op en neer te schuiven om te zien op welk punt het moeilijk leesbaar wordt. Over het algemeen zijn dunnere en meer ingewikkelde lettertypes moeilijk te lezen op kleine afmetingen, terwijl dikkere en gedrukte lettertypes leesbaar blijven wanneer ze kleiner worden gemaakt.
Het is heel eenvoudig om lettertypes te testen om te zien hoe ze eruit zien met je merknaam. Als je een logo maker zoals Logogenie’s gebruikt, typ je gewoon je merknaam in de tool en kies uit de drop-down lijst van lettertypes. U kunt zelfs twee tekstblokken tegelijk aan uw logo-in-wording toevoegen en de verschillende lettertypes voor uw merk’s naam naast elkaar vergelijken. Logogenie’s logo maker geeft u ook de optie om uw lettertype groter of kleiner te maken en de hoeveelheid ruimte tussen elke letter te vergroten of te verkleinen, zodat u controle heeft over de kerning van uw lettertype’
.
Maak uw boodschap duidelijk met het juiste lettertype
Klaar om het perfecte lettertype voor uw merk te vinden? Neem een kijkje in een van de online lettertypendatabases om het lettertype te vinden dat perfect past bij alles wat uw merk uniek maakt. Het is ook een goed idee om te kijken naar de lettertypes die merken als het uwe gebruiken. Beperk u niet tot uw concurrenten; kijk eens naar elk merk met vergelijkbare waarden als het uwe om te zien hoe zij lettertypes gebruiken om te communiceren wie ze zijn en waar het bij hen om draait.
Onderschat ook niet het vermogen van uw grafisch ontwerper om u te helpen het juiste lettertype te kiezen. Als professionele ontwerper hebben zij ervaring met het matchen van merken met lettertypes en het uitdrukken van hun klanten’ brand personas door middel van visuele ontwerpkeuzes.
Maar wat als je’niet werkt met een grafisch ontwerper?
Of als je geen tijd hebt om de databases met lettertypes door te spitten om de perfecte te vinden uit de duizenden lettertypes die ze hebben?
Logogenie’s heeft je gedekt. In onze supergemakkelijk te gebruiken logo maker, hebben we een heleboel verschillende lettertypes om uit te kiezen. Of je nu een elegant merk bent dat een lettertype als Trajan Pro nodig heeft of een supermodern techbedrijf dat beter geschikt is voor een lettertype als Protos of Quantum, wij hebben het allemaal op één plek, en onze tool maakt het makkelijk om je tekst uit te proberen in zoveel verschillende lettertypes als je wilt zien.
Check out our logo maker now om alle lettertypes te zien waaruit je kunt kiezen als je bij ons een logo maakt. Wij maken het voor iedereen eenvoudig om een professioneel logo te maken vanaf hun telefoon of desktop, geen grafische ervaring vereist. Wacht niet – begin vandaag nog met uw merk’s nieuwe logo.
Bekijk onze andere artikelen
Een slimme marketingstrategie is cruciaal, zelfs voor een bouwbedrijf. Een marketingstrategie helpt u niet alleen om klanten te werven; het kan veel van uw bedrijfsproblemen oplossen.
Een succesvolle marketingstrategie stelt u in staat om duidelijkheid te krijgen over uw doel; het zal het team in staat stellen om zich te concentreren op dat doel en de coördinatie gemakkelijker maken. Bovendien zal het u...
Lees meer
Het valt niet te ontkennen. De afmetingen van onze schermen krimpen en mobiele apparaten nemen in hoog tempo de wereldmarkt over. Het wijdverbreide gebruik van smartphones en tablets heeft waardevolle nieuwe marketingkanalen gecreëerd. Maar het is duidelijker dan ooit dat een one size fits all benadering van mobiel logo-ontwerp niet langer volstaat in de digitale advertentieruimte.
Responsieve logo's lossen deze ...
Lees meer
Wanneer je met afbeeldingen werkt, werk je waarschijnlijk op een bepaald moment in Photoshop. Adobe Photoshop is misschien wel de bekendste, populairste grafische ontwerpsoftware ter wereld en als zodanig is het al tientallen jaren toonaangevend in de industrie.
Dat betekent niet dat het makkelijk te leren is. Of dat het intuïtief werkt. Veel ontwerpers lopen tegen problemen aan als ze met Photoshop leren werken....
Lees meer
Ongeacht uw branche is het hebben van een aantrekkelijke en functionele website tegenwoordig een must. De concurrentie is immers harder dan ooit, mede door de pandemie van 2020 die ons heeft gedwongen ons leven naar het internet te verplaatsen. Ondernemers van nu moeten hun spel verbeteren en meer moeite doen om hun online aanwezigheid op te bouwen, onder meer met messaging-apps voor bedrijven, zoals WhatsApp for Bus...
Lees meer
Genereer nu een AI-gegenereerd logo
Gratis ontwerptools, geen aanmelding of creditcard nodig